Flybe udvider med CPH-Stockholm

Europas største regionale flyselskab annoncerer ny rute fra København til Stockholms city-lufthavn Bromma med 18 afgange om ugen. Flybe, der satser massivt på Norden og de baltiske lande, har foreløbig 26 ruter i regionen.

Siden overtagelsen af Finncomm, har det britiske selskab Flybe ikke lagt skjul på ambitionen om at blive Nordens største regionale flyselskab. Derfor har Mike Rutter, administrerende direktør i Flybe Europe, også store forventninger til ruten mellem København og Stockholms gamle city-lufthavn:

”Den nye rute åbner den hurtigste downtown-til-downtown-forbindelse mellem København og Stockholm. De mange daglige afgange, viser vores vilje til at vokse," siger Mike Rutter.

Feeder til København
Ruten mellem København og Stockholm er CPH’s næststørste med mere end 900.000 passagerer årligt,  kun overgået af London. I Københavns Lufthavn ser chefen for Airline Sales & Route Development, Ole Wieth Christensen, mange perspektiver i den nye rute:

"Det er en vigtig del af vores strategi, at styrke Københavns position som europæiske trafikknudepunkt. Her er vi afhængige af, at regionale flyselskaber feeder passagerer til CPH, hvorfra de kan rejse videre med andre selskaber. Derfor er Flybe’s nye rute fra Stockholm Bromma til København en god nyhed, "siger han.

Agnetha Marcks von Württemberg, direktør i Bromma Stockholm Lufthavn, tilføjer: "Vi hilser ruten fra Bromma til København velkommen. Det vil give rejsende fra Stockholm yderligere adgang til Danmark og det sydlige Sverige. Og rejsende fra Danmark vil nu have bedre adgang til Stockholm, "siger hun.

18 ugentlige afgange
Flyby har i første omgang planlagt 18 ugentlige afgange fra CPH til Stockholms gamle city-lufthavn Bromma, der ligger ni kilometer fra byens centrum. Det bliver en ATR 72 med 68 sæder:
Mandag til fredag BMA-CPH: 0700-0835, CPH-BMA: 0905-1040, BMA-CPH: 1215-1350, CPH-BMA: 1420-1550, BMA-CPH: 1645-1820 og CPH-BMA: 1850-2020.

Lørdag BMA-CPH: 0940-1115 og CPH-BMA: 1145-1315. Og søndag BMA-CPH: 1215-1350, CPH-BMA: 1420-1550, BMA-CPH: 1645-1820 og CPH-BMA: 1850-2020.

Ruten åbner 23. januar 2012.

Fakta om Flybe

• 180 ruter, der betjener 17 lande fra 35 britiske og 51 europæiske lufthavne