CPH intensiverer kampen mod luftforurening

Ny rapport fastslår, at luftforureningen i Københavns Lufthavn ligger under de fastsatte grænseværdier, men rapporten bekræfter også en høj koncentration af såkaldt ultrafine partikler. CPH intensiverer derfor kampen for bedre luftkvalitet på lufthavnens område. CPH’s arbejde med de ultrafine partikler har skabt internationalt fokus.  

16.11.2011

”Den nye rapport opsummerer den viden, vi har opbygget gennem de seneste fem års arbejde med at kortlægge og forbedre luftkvaliteten i Københavns Lufthavn. Rapporten viser, at det i bund og grund er de ultrafine partikler, der er vores største udfordring,” siger driftsdirektør Kristian Durhuus, Københavns Lufthavn, og fortsætter: ”Man skal ikke blive syg af at gå på arbejde i Københavns Lufthavn, og vi gør alt, vi kan, for at minimere den sundhedsmæssige risiko fra den luftforurening, der kan være forbundet med at arbejde i nærheden af fly og køretøjer.”

Københavns Lufthavn har fået DMU, nu Dansk Center for Miljø og Energi (DCE), til fra 2009 til 2011 at måle og kortlægge luftforureningen på Københavns Lufthavns område. DCE’s endelige rapport bekræfter målingerne fra tidligere delrapporter, og viser dermed, at koncentrationsniveauerne for hovedparten af de undersøgte luftforureningskomponenter ligger under grænseværdierne. Undtagen partikelantal (de ultrafine partikler), som ligger på et niveau, der er to til tre gange højere end på H.C. Andersens Boulevard, som er en af de meste trafikerede gader i København. Der findes dog ingen grænseværdier for ultrafine partikler. Undersøgelsen har vist, at de vigtigste kilder til luftforureningen er handlingkøretøjer, flyenes hovedmotorer og hjælpemotorer (APU).

Ingen mirakelkur
”Der er desværre ingen mirakelkur, der med ét slag kan fjerne luftforureningen i en lufthavn, men vi har iværksat en række initiativer, der skal reducere partikelforureningen. Det drejer sig primært om indførelsen af mere såkaldt ”grønt grej”, fx køretøjer med partikelfiltre og forskellige typer eldrevet udstyr,” siger Kristian Durhuus.

Konkret betyder det blandt andet, at lufthavnen på det seneste har købt nye eldrevne mobile elektricitetsforsyninger til fly (GPU’er), som ellers har kørt på diesel, ligesom forurenende udstyr løbende udfases til fordel for mere miljørigtige alternativer.

Internationalt fokus
Københavns Lufthavns løbende offentliggørelse af DCE’s måleresultater har været med til at skabe et hidtil uset internationalt fokus på problemerne med ultrafine partikler i lufthavne, og Københavns Lufthavn vil derfor søge at sikre – evt. sammen med andre europæiske lufthavne – at det internationale arbejde på området styrkes.

”Det kommer sandsynligvis til at gavne vores arbejde, at der er kommet internationalt fokus på problematikken. Det betyder, at vi fremadrettet ikke længere arbejder alene, men at vi forhåbentlig vil kunne komme til at samarbejde med kolleger, så der kan skabes bredere internationale erfaringer, siger Kristian Durhuus.”

Københavns Lufthavn har siden 2007 arbejdet med kortlægning og reduktion af luftforureningen i lufthavnen sammen med bl.a. lufthavnens handlingselskaber og fagforbundet 3F. Senest har Københavns Lufthavn desuden indledt et samarbejde med Arbejdsmedicinsk Klinik på Bispebjerg Hospital om en større kortlægning af arbejdsmiljøet, samt med Arbejdstilsynet om en yderligere skærpelse af den handlingsplan, som Københavns Lufthavn allerede har udarbejdet.