Air China åbner rute til København

København vil næste år få besøg af langt flere købedygtige kinesiske turister og forretningsfolk, når Air China åbner en direkte rute til Beijing. SAS flyver allerede til Beijing og åbner næste år en direkte rute til Shanghai. Vigtigt for lufthavnen og for Danmark, vurderer trafikforsker.

Med snart tre direkte ruter mellem København og Kina er Danmark for alvor ved at slå porten op til verdens hurtigst voksende vækstcenter. Samtidig vil København og Danmark kunne byde velkommen til op mod 50.000 købestærke kinesiske turister og forretningsfolk hvert år – mere end en tredobling i forhold til i dag.

”Det er en vigtig del af vores strategi i Københavns Lufthavn at styrke positionen som europæisk trafikknudepunkt, ikke mindst i forhold til vækstmarkederne i Asien. Derfor flugter de tre ruter til Kina utroligt godt med strategien og med arbejdet for at skaffe vækst til lufthavnen og til Danmark,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye.

Direkte til globale vækstcentre
Air China lancerer fire ugentlige afgange mellem København og den kinesiske hovedstad Beijing fra 2. juni næste sommer. Det bliver en Airbus A330-200 med 226 sæder, heraf 28 business lie-flat sæder. Air China er verdens tiende største flyselskab og Kinas største med 300 ruter og 70 millioner passagerer årligt, der flyves til 185 destinationer. Air China er som SAS medlem af Star Alliance.

Til marts næste år åbner SAS en direkte rute til Shanghai med fem ugentlige afgange. SAS har allerede en rute til Beijing. Det kinesiske gennembrud er vigtigt både for Københavns Lufthavn og for Danmark, vurderer trafikforsker ved RUC, Per Homann Jespersen:

”Direkte flyforbindelser fra København til de globale vækstcentre er meget vigtige. Gode flyforbindelser gør, at danske virksomheder kommer tættere på myndigheder og virksomheder i de lande, vi vil handle og samarbejde med. Specielt i Kina er tætte kontakter utroligt vigtige for at etablere den nødvendige tillid, der kan føre til varige handels- og investeringsrelationer.” siger Per Homann Jespersen.

Den værdifulde turisme
Kinas voksende middel- og overklasse er et særdeles købedygtigt publikum – både som turister og derhjemme. Danmarks eksport til Kina er fordoblet siden 2006.  Ifølge den nyeste McKinsey rapport om de kinesiske forbrugere, går det mere end godt.  Forbruget er i år steget med 8,5 procent og 58 procent af de kinesiske forbrugere forventer, at de vil have endnu flere penge at bruge næste år, vurderer McKinsey.

Hos Wonderful Copenhagen vurderer direktør Lars Bernhard Jørgensen, at de foreløbig tre direkte ruter til Kina vil få stor betydning for København:

”Der er et fantastisk potentiale for kinesiske turisme i de kommende år. Nøglen til at frigøre den vækst er, at vi får større flykapacitet til København. Derfor er det stå vigtigt med direkte flyruter,” siger Lars Bernhard Jørgensen.

100 destinationer i Kina og Asien
Markus Yan, General Manager i Air China Nordics tror på store muligheder for selskabet, der I forvejen flyver til Stockholm:

”Opstarten af ruten København-Beijing vil styrke vores bånd mellem Kina og Skandinavien. Med kun et stop kan passagerer fra København nu nå mere end 100 destinationer i Kina og Asien,” siger Markus Yan.

Trafikforsker Per Homann Jespersen understreger, at de tre direkte forbindelser til Kina også vil styrke lufthavnens position:

”En ny flyrute som København-Beijing gør Københavns Lufthavn mere attraktiv som transfer lufthavn for rejsende til og fra hele Europa. Kombinationen af et godt renommé blandt de flyrejsende og et godt rutenet til verdens økonomiske centre lover godt,” siger Per Homann Jensen.