Rekordernes sommer i Københavns Lufthavn

Selvom Københavns Lufthavn oplevede den travleste sommer nogensinde og satte rekord med 6,5 millioner passagerer, lykkedes det at få næsten ni ud af ti fly af sted til tiden og alle passagerer hurtigt igennem sikkerhedstjekket. Også antallet af krydstogts-passagerer slog rekord med en halv million. De fleste rutefly med feriegæster gik til destinationer som London og Paris, mens charterflyene især satte kurs mod Tyrkiet og Grækenland. 

03.10.2011

Sommeren 2011 blev rekordernes sæson i Københavns lufthavn med 6.552.097 passagerer og 66.009 starter og landinger. Rekordsommeren gav dog hverken trafikpropper eller større forsinkelser på startbanerne. Det lykkedes at få mere end 85 procent af alle afgange af sted til tiden. Dermed ligger Københavns Lufthavn i den absolutte europæiske elite, fortæller trafikchef Dan Meincke

”At næsten ni ud af 10 fly afgik til tiden er svært at gøre meget bedre i en højsæson, hvor hele det europæiske luftrum er fyldt og alle fly er i luften. Bag det gode resultat gemmer sig faktisk endnu en succeshistorie – en helt bogstavelig turn-around. Selv om to ud af ti ankomne fly var forsinkede, lykkedes det lufthavnens ansatte at indhente den tabte tid og få halvdelen af de for sent ankomne fly af sted til tiden. Det er utrolig flot, ” siger Dan Meincke.

Velforberedte passagerer
I forhold til sidste sommer var der i år 141.000 flere rejsende. Det betød, at lufthavnen oplevede flere dage med mere end 85.000 passagerer. Det kunne ses især om morgenen, hvor check-in køerne gav ekstra meget arbejde.

”Alle rejsende kom af sted på ferie. Vi havde ekstra mandskab på, og passagerne tog de travle timer flot. Man ved jo godt, at her er ekstra tryk på i den absolutte højsæson. Derfor havde de fleste rejsende forberedt sig hjemmefra, udskrevet boardingkort og taget herud i god tid,” siger passagerchef Marie-Louise Lotz.

Også security var velforberedt med ekstra mandskab og særlig service for de mange familier med børn. Det kunne ses. Ni ud af ti rejsende kom igennem security-tjekket på mindre end fem minutter. Det bliver der også kvitteret for hos passagerne. Mere end otte ud af ti er tilfredse eller meget tilfredse, viser lufthavnens omfattende målinger af passagertilfredshed. Det gælder ikke blot sikkerheden, men også check-in, shopping centeret og rengøringen.

Tyrkisk topscorer
Hos de charterrejsende blev Tyrkiet topscorer. 89.000 valgte at tage charterfly til den tyrkiske badeby Antalya. Nummer to blev Palma på Mallorca, der fik besøg af 58.000 charterrejsende. På de næste to pladser fulgte Chania på Kreta og Paradisi på Rhodos med henholdsvis 46.500 og 39.000 passagerer.

De charterrejsende udgør dog kun en lille del af sommerens passagerer.  For ruteflyene er London stadig suveræn topscorer. Hele 445.000 passagerer valgte i juni, juli og august at flyve til eller via den britiske hovedstad.  Paris fulgte pænt med og kunne notere 235.000 passagerer, mens 142.000 rejste med rutefly til Barcelona.

En halv million krydstogts-gæster
Lufthavnen kunne også både mærke og måle Københavns store succes med at tiltrække krydstogter. Antallet af krydstogtsgæster, der ankom eller rejste hjem fra København med fly rundede en halv million – en stigning på næsten 20 procent i forhold til sidste år. På cruise-messen i Hamborg er København netop blevet kåret som verdens bedste krydstogt-destination – en succes, der også forpligter, siger passagerchef Marie-Louise Lotz.

”Det skal være en god oplevelse at slutte sit krydstogt i København. Derfor har vi i lufthavnen indrettet den smukke, gamle hangar 145 til særligt check-in for krydstogtsgæster, og det har fungeret virkelig godt, ” fortæller Marie-Louise Lotz.

En enkelt sort søndag
For lufthavnen og flere tusinde passagerer blev en enkelt sommersøndag, dog en dag alle helst ville have været foruden. Den 10. juli brød bagagesystemet sammen i et par timer på grund af en helt usædvanlig fejl. ”Det var en sort søndag, som lufthavnen har lært af,” siger passagerchef Marie-Louise Lotz.

”Uanset hvor godt man forbereder sig, kan der desværre ske fejl. Kunsten er at lære af dem, og det kan jeg garantere, at vi har. Dels er det sikret, at en lignende fejl ikke kan opstå igen, dels er der udarbejdet nye procedurer, så ankomne passagerer får langt bedre og hurtigere information, hvis der er problemer med bagagen,” siger Marie-Louise Lotz.