For første gang nogensinde: Verdens største passagerfly lagde vejen forbi Københavns Lufthavn

Den 15. september klokken 8.18 satte en Airbus 380 for første gang nogensinde hjulene i jorden på dansk grund. Den danske presse og andre flyentusiaster var mødt talstærkt op, da den kæmpemæssige og sjældne ”fugl” lagde an til landing i Københavns Lufthavn. København var Lufthansas første destination på ruten til i alt fire nordiske hovedlufthavne.

“Normalt lander Lufthansa syv gange i Danmark, men i dag lander vi for første gang i Danmark med en Airbus A380. Det er en fantastisk fornemmelse at lande her og se, hvor godt Københavns Lufthavn er forberedt på vores ankomst," udtaler Jürgen Raps, Lufthansas chefpilot og executive board member Operations.

A380 er Lufthansas flagskib
Airbus 380’eren er et af Lufthansas i alt fire Airbus A380 fly, som selskabet modtager i 2010. Med plads til 526 passagerer om bord er Airbus’en verdens største passagerfly. Flyet vil blive indsat på ruterne til Tokyo, Beijing og Johannesburg. I 2015 vil Lufthansas flåde omfatte i alt 15 Airbus A380.

“Skandinavien er et af de vigtigste markeder i verden for Lufthansa. Det at vi bringer vores flagskib hertil i dag er også en måde at takke for Danmarks værtskab i mere end 50 år," siger Julius Petersen, der er direktør for Lufthansa i Skandinavien.

Vingefang på knap 80 meter
På nuværende tidspunkt er det ikke relevant for Københavns Lufthavn og flyselskaberne at indsætte A380 i fast rute. Det kræver for det første ekstra banebredde, og for det andet har passagererne større glæde af hyppigere frekvenser. For at kunne modtage dagens fornemme gæst med de brede hofter blev arealerne ved siden af bane 22L/04R sweepet med magneter for at undgå de såkaldte blast skader dvs. beskadigelse af motorerne.

”Airbus’en har et vingefang på knap 80 meter, og det betyder, at de yderste motorer hænger udover den nuværende banekant i København. Det kræver med andre ord, at bane 22L / 04R skal have cirka 50.000 m2 yderligere asfaltering i forhold til i dag, hvilket svarer til godt syv fodboldbaner. Det lyder måske af meget, men allerede i dag har Københavns Lufthavn et areal på 3 mio. m2 belagt med asfalt eller beton,” siger Søren Hedegaard Nielsen, pressechef i Københavns Lufthavne A/S.

Mere relevant med mindre og hyppigere maskiner i København
Med et optageområde i Københavns Lufthavn på cirka fire mio. mennesker, er flytyper som Airbus 330/340, Boeing 777 og den kommende Dreamliner fra Boeing langt mere relevante i Københavns Lufthavn ifølge Søren Hedegaard Nielsen.

”Det er maskiner med en kapacitet på ca. 250-300 passagerer, og det er en størrelse, som flyselskaberne er i stand til at fylde dagligt på vores interkontinentale ruter til fx New York, Washington, Chicago, Tokyo, Beijing og Bangkok,” forklarer pressechefen.

Helt ekstraordinært afrundede Lufthansa sit besøg i Københavns Lufthavn med en flyvning ind over lufthavnen i 50 meters højde.

Fly-bye A380. Fly-Bye.