CPH’s lavprisfacilitet navngivet ”CPH Go”

Københavns Lufthavns kommende lavprisfacilitet, der åbner 31. oktober i år, har nu officielt fået navnet ”CPH Go”. Lavprisfingeren har hidtil været kendt som ”CPH Swift”, men den arbejdstitel er fravalgt til fordel for CPH Go, der sender et klart signal om det, det hele drejer sig om: Flere billige flybilletter til flere destinationer. 

02.09.2010

Da Københavns Lufthavne for godt halvandet år siden lancerede sit lavpriskoncept, faldt valget dengang på en arbejdstitel, der specifikt var målrettet lavprisselskabernes ønske om en hurtig – en swift – lufthavnsoperation. Der er nu knap to måneder til åbningen af den nye lavprisfinger, og tiden er inde til at rette fokus mod de passagerer, som meget snart skal opleve den i funktion.

”Overfor passageren skal navnet signalere flere billige billetter til flere destinationer. Derfor besluttede vi for et godt stykke tid siden, at vi skulle lancere lavprisfingeren under et nyt navn, når vi kom tættere på åbningen. Vi har med CPH Go valgt et navn, der handler om hele rationalet bag lavprisfingeren, nemlig opfordringen til at rejse,” siger Kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen, Københavns Lufthavn.

Lavprisvækst
Statens Luftfartsvæsen har netop godkendt passagertaksterne for CPH Go, og med en 35 procents reduktion i forhold til den hidtidige passagertakst, er der skabt basis for, at lavprisvæksten kan fortsætte i Københavns Lufthavn.

Antallet af lavprispassagerer er højere end nogensinde tidligere i Københavns Lufthavn, og CPH Go kan tillægges æren for en stor del af væksten – allerede inden lavprisfingeren har slået dørene op for de første passagerer.

”I juli rundede vi for første gang 400.000 lavprispassagerer på én måned, og i det seneste års tid er lavprismarkedsandelen vokset støt i Københavns Lufthavn. Når vi taler med lavprisselskaberne, er billedet klart. Mange af de nye lavprisruter er åbnet, fordi vi har stillet dem en dedikeret lavprisfinger i form af CPH Go i udsigt,” siger Henrik Peter Jørgensen.

I juli 2010 lå lavpris markedsandelen på 18,5 procent, mens den i årets første syv måneder samlet var på 17,6 procent, hvilket er cirka 3 procent højere end i 2009.

Omfattende tests bag navneskift
Forud for beslutningen om navnet CPH Go er der foretaget en navnetest blandt flere end 450 personer. En test af flere forskellige navneforslag viste, at navnet CPH Go er det navn de rejsende synes bedst om, som bedst signalerer det produkt der tilbydes i lavprisfingeren, nemlig flere billige billetter til flere destinationer, og som bedst falder i tråd med passagerernes forventninger til Københavns Lufthavn.

Undersøgelsen viste også, at navnet CPH Swift ikke er slået igennem bredt i befolkningen.