Fotoudstilling:Lufthavnen gennem en anderledes linse

Københavns Lufthavn viser i de kommende sommermåneder en helt unik fotoreportage af lufthavnen fra de dage, hvor flytrafikken var lammet af den islandske vulkansky. Under de helt særlige omstændigheder indgik Københavns Lufthavn et kreativt samarbejde med Ulrik Jantzen, der er en af de førende fotografer i Danmark.

En himmel uden ét eneste fly. En mennesketom afgangshal. En lufthavn der nærmest sover.
Et uvirkeligt scenarie i en ellers travl lufthavn. Og alligevel meget virkeligt i de i alt seks døgn, hvor Københavns Lufthavn var lammet af den islandske askesky i april 2010.

Palle alene i lufthavnen
Reportage – og modefotograf Ulrik Jantzen fra Das Buro øjnede en mulighed for at fotografere Københavns Lufthavn gennem en ny linse. Resultatet blev en spændende fotoserie, der viser en ”rå” lufthavn - helt uden passagerer, medarbejdere og fly på himlen.

”Jeg skulle have været på en reportagetur til Thailand, da askeskyen lammede al flytrafik ud af Københavns Lufthavn. Det var en mulighed for at fange nogle anderledes billeder med en mere kunstnerisk indfaldsvinkel. Der var ikke en sjæl. Det slog mig, at det mest af alt mindede mig om børnebogen “Palle alene i verden” – der var så stille, og det var helt underligt,” fortæller fotograf Ulrik Jantzen, der er en af lufthavnens mest brugte fotografer.

En larmende stilhed
”I dagene under askeskyen oplevede vi en larmende stilhed, som står i skarp kontrast til det summende liv, vi normalt oplever i lufthavnen. Vulkanudbruddet var for alvor force major, og det fik store konsekvenser for vores passagerer, samarbejdspartnere og lufthavnen selv. Med fotoreportagen så vi en mulighed for at udnytte situationen til noget positivt og kunstnerisk,” siger Brian Petersen, adm. direktør i Københavns Lufthavne A/S og fortsætter:

”De flotte billeder er helt særlige, fordi vi aldrig har oplevet noget tilsvarende, og Ulrik Jantzen har fanget nogle sjældne vinkler. Vi vil gerne dele de kunstneriske indtryk med passagererne. Det er meget væsentligt for CPH, at passagererne får en spændende oplevelse med på rejsen”.

Ikke ét fly på himlen
”Alt lå øde, så jeg fik en unik lejlighed til at komme ud på blandt andet start- og landingsbanerne, hvor der normalt ikke er adgang uden særlige tilladelser. Det var en besynderlig følelse, og security-medarbejderen, der var med, kiggede ofte op på himlen. Det var tydeligt at se, at han var vant til, at der lander fly med få minutters mellemrum. Men det gjorde der ikke dén dag. Og heldigvis for det. Det var en stor oplevelse at tage billederne”.

Du kan opleve fotoreportagen fra tirsdag den 29. juni. Billederne hænger i forbindelsesfingeren mellem Terminal 1 og 2 (airside) og i forbindelsesgangen mellem Hilton Copenhagen Airport hotel og Terminal 3 (landside).

Fakta:

• Totalt set blev cirka 3.500 starter og landinger aflyst i Københavns Lufthavn i de i alt seks døgn, hvor Københavns Lufthavn var lukket.

• Cirka 350.000 passagerer blev direkte påvirket af, at Københavns Lufthavn lukkede som følge af askeskyen.

• Den internationale lufttransport-sammenslutning (IATA) estimerer, at det på en enkelt dag, mens askeskyen var værst, kostede flyselskaberne ca. $ 400 millioner i mistet omsætning.

Om Ulrik Jantzen:
Ulrik Jantzen (f. 1976) er uddannet fotograf på Danmarks Journalisthøjskole i 2003. Udover sit virke som kreativ fotograf, hvor Ulrik Jantzen har beriget den danske og udenlandske magasin-verden fra Time Magazine og COVER til Euroman og Ud & Se, har Ulrik Jantzen leveret foto til større reklamekampagner for diverse firmaer som Le Klint, Hummel, DSB, Coloplast m.fl. samt varetaget kommunikationsopgaver for A.P. Møller-Mærsk, NOVO, Danske Bank, Københavns Lufthavne A/S og mange flere ... Ulrik Jantzen ejer DASK gallery, og DASK er kåret til byens bedste kunst oplevelse. Ulrik Jantzen har gentagende gange vundet priser blandt andet for årets pressefoto.