CPH ser frem mod travl sommer

Københavns Lufthavns passagerprognoser tyder på, at man kommer tæt på rekordsommeren 2008, hvor flere end to mio. passagerer gik igennem lufthavnen i hver af de tre sommermåneder. Forbered ferierejsen hjemmefra og spar tid i lufthavnen.

Foråret har budt på massive stigninger i passagerantallet i Københavns Lufthavn, og i årets første fem måneder rejste næsten 360.000 flere passagerer igennem lufthavnen end samme periode i fjor. Det er en stigning på 4,8 procent, og stigningen havde været endnu højere, hvis ikke Københavns Lufthavn havde været lukket i ca. seks døgn i april på grund af den islandske askesky. Passagerprognoserne tyder på, at rejselysten fortsætter sommeren over, og dermed går lufthavnen en travl tid i møde.

”Hvis man kører på bilferie ned igennem i Europa om sommeren, ved man godt, at man ikke har de tyske motorveje for sig selv. På samme måde skal man indstille sig på, at der er mange mennesker i Københavns Lufthavn sommeren igennem, og vi ved, at en række dage fra slutningen af juni og til midt i juli bliver ekstra travle. Derfor er det en god ide at forberede rejsen hjemmefra, for på den måde at lette sin tur gennem lufthavnen,” siger kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen, Københavns Lufthavn.

Stor rejseweekend
Sommerens største rejsedage falder allerede i den kommende weekend. Københavns Lufthavn forventer, at op imod i alt 150.000 passagerer i weekenden rejser enten fra, til eller igennem lufthavnen.

For at øge check-in kapaciteten har Københavns Lufthavn op til sommeren foretaget en opbygning i Terminal 2. Antallet af check-in automater er øget fra 37 til 43, og automaterne er blevet flyttet fra deres oprindelige placering midt på gulvet til tre dedikerede områder i terminalen. Ombygningen betyder, at check-in arealet i terminalen er blevet øget med 25-30 procent. Københavns Lufthavn har øget antallet af servicemedarbejdere i terminalerne sommeren igennem, så passagererne nemmere og hurtigere kan få assistance til at checke ind eller finde vej.

10 gode rejsetips
I bestræbelserne på at give passagererne en roligere start på rejsen har Københavns Lufthavn formuleret 10 rejsetips, der letter vejen gennem lufthavnen. Blandt rådene er ”check ind hjemmefra – og husk at printe dit boardingkort”. Over halvdelen af de ca. 55 flyselskaber, der flyver ud af Københavns Lufthavn tilbyder check-in via internettet, og endnu flere tilbyder check-in på automaterne i lufthavnen – begge dele er med til at reducere ekspeditionstiden.

Derudover anbefaler Københavns Lufthavn bl.a., at passagererne bestiller ferieparkeringen hjemmefra, pakker kufferten med omtanke, husker de gennemsigtige poser til de væsker, der skal med gennem sikkerhedskontrollen samt benytter lufthavnens gratis sms-service, så man får besked om evt. forsinkelser.

Afslappende start for børnefamilier
”Vi har også en række tiltag, der letter turen frem til flyet for børnefamilierne. På de travleste dage åbner vi ”familiesporet” i sikkerhedskontrollen. Her tager personalet sig ekstra god tid, så børn og forældre får en god og afslappende start på rejsen. Bagefter kan man så fordrive ventetiden i vores ”familie lounge” i Terminal 2, hvor der er beskæftigelse for børn i alle aldre. Og hvis man skal af sted under fodbold-VM, kan man bruge vores VM-lounge,” siger Henrik Peter Jørgensen.

Sidst men ikke mindst har Københavns Lufthavn sammen med de forretningsdrivende i lufthavnen sammensat en række gode tilbud til de ferierejsende.

Mange krydstogtspassagerer igen i år
Igen i år skifter mange af de over 300 krydstogtsskibe, der anløber Københavns Havn, passagerer i København. Det er med til at øge passagerantallet i Københavns Lufthavn sommeren igennem, og på de største cruise dage tager Københavns Lufthavn den såkaldte ”Hangar 145” i brug. Her kan krydstogtpassagererne checke ind i ro og mag, ligesom det bedre plads til de almindelige ferierejsende, når de skal benytte check-in faciliteterne i Terminal 2 og 3.