18.09.2017

Øget samarbejde skaber nye transfermuligheder

Københavns Lufthavn står bag konference, der giver flyselskaberne nye muligheder for at øge og udvide samarbejdet om ruter og passagerer. Målet er at få flere og bedre transferprodukter til gavn for passagerer, flyselskaber og lufthavnen. 

Københavns Lufthavn (CPH) er gået i offensiven for at få flere transferpassagerer og styrke lufthavnens position som et væsentligt knudepunkt i Nordeuropa. En af vejene til vækst er et øget og forbedret samarbejde mellem de flyselskaber, der benytter CPH, så flere passagerer får mulighed for at flyve via København.

For at udvikle samarbejdet mellem flyselskaberne har CPH netop afholdt en såkaldt Interline konference, som alle flyselskaber i lufthavnen var inviteret til. 23 flyselskaber valgte at deltage i konferencen, hvor der i løbet af en enkelt dag blev diskuteret samarbejdsmuligheder på kryds og tværs ved mere end 90 møder flyselskaberne imellem.

”Ideen er at skabe rammerne for, at flyselskaberne i højere grad finder sammen og ser potentialer i et øget samarbejde. Det kan være alt fra en tilpasning af ankomst- og afgangstider i forhold til hinanden til samarbejder om gennemgående billetter eller egentlige codeshare samarbejder. Målet er flere og bedre transferprodukter til gavn for passagerer, flyselskaber og lufthavnen,” siger Carsten Nørland, salgsdirektør i Københavns Lufthavne.

Nye selskaber på banen
Det er femte år i træk, at CPH arrangerer Interline-konferencen, hvor deltagerne på forhånd tilkendegiver, hvem de gerne vil mødes med. Møderne af hver 20 minutters varighed afvikles efter en stram tidsplan, der sikrer alle medvirkende et effektivt udbytte af dagen.

Blandt deltagerne i år var flere af de nye selskaber, der begynder at flyve til og fra København i 2010. Et af dem er Air Canada, som 25. juni åbner en rute med daglig forbindelse København-Toronto.

”Interline konferencen er en rigtig god platform for at etablere aftaler, der giver os flere passagerer og styrker vores forretning. Konferencen fungerer som en form for speeddating med planlagte møder, hvilket er meget effektivt,” siger Robert Atkinson, General Passenger Sales Manager, Air Canada.

”Vi samarbejder selvfølgelig med vores partnere inden for Star Alliance, som SAS, Blue1 og Widerøe, men konferencen giver mulighed for at skabe kontakt til andre selskaber – måske også selskaber, som vi ikke på forhånd har været så opmærksomme på,”  siger Robert Atkinson.

Vigtige kontakter
Qatar Airways er et andet selskab, der starter i CPH i 2010 med en ny rute til Doha fra 31. marts. Også dette selskab havde valgt at deltage i Interline konferencen.

”Det er en god mulighed for at møde flyselskaber, der måske kan føde passagerer ind til vores rute. Som et nyt selskab i København er det vigtigste at få skabt kontakter og få en hurtig drøftelse af mulighederne. Så kan vi altid følge op senere. Vi forventer klart, at vi kommer til at indgå nogle aftaler på baggrund af konferencen,” siger Christian Deresjö, Business Performance Officer, Qatar Airways.

Verdens bedste transferlufthavn
CPH arbejder på flere fronter for at skabe verdens bedste transferlufthavn. For nylig har lufthavnen eksempelvis indgået et strategisk partnerskab med SAS om transferproduktet i København. Samarbejdet giver i første omgang passagerer hos SAS og partnere kortere rejsetid og flere forbindelser at vælge imellem, da minimum transfertiden nedsættes fra 40 til 30 minutter på en række SAS forbindelser i København.

Samarbejdet omfatter også tiltag som bedre skiltning og vejvisning til passagerer, bedre bagagehåndtering, optimeret parkering af fly samt en fælles markedsføringsindsats for at tiltrække flere transferpassagerer. Tilsammen ventes tiltagene at give flere end 200.000 ekstra transferpassagerer årligt i CPH.