Ny lavprisfinger vil trække flere gæster til København

25. marts 2010 holdt Københavns Lufthavn rejsegilde på lavprisfingeren CPH Swift, der tages i brug om godt et halvt år. Det nye lavpriskoncept skaber grundlag for at trække flere passagerer til København – til gavn for byens og regionens turisme, erhvervsliv og beskæftigelse. 

26.03.2010

Lavprisselskaberne har de seneste år givet danskere og sydsvenskere flere muligheder for at rejse fra Københavns Lufthavn til en lang række europæiske destinationer. Nu får lavprisselskaberne og deres passagerer nye faciliteter med konceptet CPH Swift, der er skræddersyet efter lavprisselskabernes behov.

Byggeriet blev indledt i slutningen af 2009 og torsdag 25. marts 2010 kunne Københavns Lufthavn holde rejsegilde på den nye lavprisfinger. Dermed markerede lufthavnen også, at der kun er lidt over et halvt år til, at de nye faciliteter tages i brug. Ved rejsegildet deltog blandt andre arkitekter, entreprenører, håndværkere, politikere  
og pressefolk foruden medarbejdere og ledelse fra CPH.

”Luftfartsbranchen er under forandring og passagerernes rejsevaner ændrer sig. Det europæiske lavprismarked er vokset stærkt i de seneste år, og den udvikling vil fortsætte fremover. Hvis vi fortsat skal have del i væksten, skal vi matche ændringerne i markedet og tilbyde de produkter, kunderne efterspørger. Derfor bygger vi CPH Swift, der er et enkelt og effektivt koncept, som opfylder lavprisselskabernes ønsker og krav,” siger adm. direktør Brian Petersen, Københavns Lufthavn.

Investering til over 200 mio. kr.
Københavns Lufthavn investerer over 200 mio. kr. i CPH Swift, der er en af de største og mest markante nyskabelser i CPH siden opførelsen af Terminal 3 i slutningen af 1990erne. Lavprisfingeren og de tilknyttede faciliteter er designet med særligt fokus på effektivitet for at give flyselskaberne nye muligheder for vækst.

”Det er helt afgørende for regionen, at vi formår at trække flere passagerer til København. Med CPH Swift skaber vi grundlaget for øget lavpristrafik, der vil tiltrække besøgende, som ellers ikke ville være rejst til København. Det vil gavne Øresundsregionens turisme, erhvervsliv og beskæftigelse,” siger Brian Petersen.

Kapacitet til seks mio. passagerer
Den nye bygning med seks nye gates, et areal på 6.700 m2 og et 2.400 m2 stort gangområde opføres i forlængelse af lufthavnens eksisterende Finger D. Dermed bliver seks eksisterende standpladser, der i dag bliver betjent med bus, forbundet med de eksisterende terminaler. Det betyder, at Københavns Lufthavn med CPH Swift kommer til at udnytte eksisterende kapacitet bedre end nu.

CPH Swift får fra starten en kapacitet på seks millioner passagerer årligt, og der er mulighed for at udvide kapaciteten til ca. det dobbelte ved inddragelse af yderligere fem standpladser. Alle flyselskaber, der kan leve op til brugerkravene om bl.a. en turn-around tid for flyene på højst 30 minutter, har mulighed for at benytte den nye lavprisfinger.

CPH Swift er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter, der bl.a. har tegnet Københavns Lufthavns Terminal 2 og 3 samt den første lufthavnsterminal fra 1939. Totalentreprenør på byggeriet er Brødrene A. & B. Andersen A/S.