Germanwings klar til CPH Swift

Det succesrige tyske lavprisselskab Germanwings indtager det danske marked med en ny rute fra København til Köln. Selskabet ser frem til åbningen af lavpriskonceptet CPH Swift i Københavns Lufthavn senere på året.  

04.03.2010

28. marts åbner det tyske lavprisselskab Germanwings en ny rute fra København til Köln seks gange ugentligt. Dermed byder Københavns Lufthavn ikke alene velkommen til en ny interessant kunde, men også til et af de selskaber, der er klar til at benytte CPH Swift, når lufthavnens nye lavprisfinger står færdig i slutningen af 2010.

”Bygningen af CPH SWIFT er en af de væsentligste årsager til, at vi vælger at etablere en ny rute fra København. Ved at benytte Swift vil vi spare mange penge, og det er godt for vores passagerer,” siger pressechef Angelika Schwaff fra Germanwings, der er et af Nordeuropas største lavprisselskaber.

Effektive faciliteter
CPH SWIFT bygges for at styrke Københavns Lufthavns position på det europæiske lavprismarked, der de seneste år er vokset med 20-30 procent. For at klare sig i den stigende konkurrence om kunderne er det nødvendigt at tilbyde faciliteter og rammer, der i endnu højere grad tilgodeser lavprisselskabernes krav om hurtig og effektiv betjening af passagerer og fly.

I CPH SWIFT stilles der bl.a. krav om turn-around tid (flyenes ”vendetid”) på maksimalt 30 minutter, ligesom minimum 90 procent af passagererne skal checke ind selv. Alle flyselskaber, der kan opfylde brugerkravene, har mulighed for at benytte de nye faciliteter.

”Med CPH SWIFT får vi et simpelt, billigt og effektivt produkt, der er tilpasset lavprisselskaberne. Det vil trække flere passagerer til København, hvilket afgørende for hele regionens erhvervsliv, turisme og kulturliv,” siger salgsdirektør Carsten Nørland, Københavns Lufthavne.

Både fritids- og forretningsrejsende
Germanwings træder ind på det danske marked med priser, der starter ved 150 kr. for en enkeltbillet til Köln. Herfra er det muligt at flyve videre med Germanwings til 74 destinationer i Europa. Selskabet flyver på København-Köln seks gange ugentlig med en Airbus A319 med plads til 150 passagerer

”Det danske og sydsvenske marked er interessant for os, fordi vi i forvejen har et stort rutenetværk til hele Europa. Vi har en moderne og veldrevet flåde, et højt serviceniveau og lave priser, som vil tiltrække mange rejsende. Vi forventer, at få booket 80 procent af sæderne på ruten,” siger Angelika Schwaff.

Germanwings henvender sig både til fritids- og forretningsrejsende, da selskabet i modsætning til nogle lavprisselskaber flyver til hovedlufthavne og tilbyder services som transfer med gennemgående bagage, fleksible billetter og særlige virksomhedsaftaler.

”Vi får stadig flere businesskunder. 42 procent af vores passagerer er i dag forretningsrejsende, og det niveau forventer vi også på ruten fra København til Köln, der er en vigtig businessdestination,” siger Angelika Schwaff.

Germanwings har eksisteret siden 2002 og havde i 2009 sit hidtil bedste år med næsten otte millioner passagerer.