Københavns Lufthavn åbner ”CPH Go”

Københavns Lufthavns nye lavprisfacilitet, CPH Go, blev i dag åbnet af Københavns overborgmester Frank Jensen (S) og easyJets Regional General Manager, Thomas Haagensen. CPH Go er bygget til vækst, og lavprisfingeren skal dermed være med til at sikre, at Københavns Lufthavn fortsat får del i den europæiske lavprisvækst. Allerede mandag åbner den første nye rute ud af CPH Go.

Foran et indbudt publikum åbnede Københavns overborgmester Frank Jensen i dag Københavns Lufthavns nye lavprisfacilitet ”CPH Go”. På åbningsdagen afvikler den første kunde i CPH Go, det engelske lavprisselskab easyJet, i alt syv flyvninger fra lavprisfingeren, og allerede mandag genererer CPH Go ny vækst til Københavns Lufthavn og nye rutemuligheder til passagererne, når easyJet åbner en rute til Basel i Schweiz.

”En fortsat udbygning og styrkelse af Københavns Lufthavn er en væsentlig forudsætning for at tiltrække flere turister og flere erhvervsinvesteringer til regionen. En stærk, international lufthavn er med til at sikre høj tilgængelighed til Danmark, og det er vi afhængige af i den internationale konkurrence mellem byer og regioner,” sagde Københavns overborgmester Frank Jensen (S) i en tale ved åbningen af Københavns Lufthavns nye lavprisfinger, CPH Go.

Integreret del af lufthavnen
CPH Go er en dedikeret lavprisfacilitet, der er bygget som en integreret del af den eksisterende lufthavn, hvilket betyder, at passagerer, der flyver til og fra CPH Go får adgang til de samme services og faciliteter som alle andre inkl. nem adgang til offentlig transport, samt at gangafstandene fortsat er korte overalt i lufthavnen. Samtidig betyder CPH Go, at rendyrkede lavprisselskaber, som f.eks. easyJet, får optimale operationelle betingelser samt lavere lufthavnstakster, hvilket er en forudsætning for fortsat lavprisvækst.

”Københavns Lufthavn er en af de europæiske storlufthavne med størst vækst i år. Indtil nu er passagertallet steget med 8,2 procent i år, og det er ikke mindst takket være lavprisselskabernes fortsat massive vækst,” siger Henrik Peter Jørgensen, kommunikationsdirektør, Københavns Lufthavne.

60 procent vækst
Et af de lavprisselskaber, der har mønstret stærkest vækst igennem de seneste par år, er easyJet, der alene i København i 2009 voksede med 60 procent, og i 2010 kommer til at flyve med 30 procent flere passagerer end i fjor. Den vækst er ikke mindst kommet, fordi Københavns Lufthavn besluttede sig for at bygge en dedikeret lavprisfinger.

”CPH Go hjælper til at sikre konkurrencedygtige priser på ruter til København sammenlignet med andre europæiske lufthavne og byer. Det er en god nyhed for de europæiske forbrugere, som vi kan nå gennem vores veludbyggede netværk med destinationer i 29 lande. CPH Go er med til at forbedre Københavns position på den europæiske rangliste over foretrukne fritids- og businessdestinationer,” siger Thomas Haagensen, easyJets Regional General Manager for Nordeuropa og Skandinavien.

I 2000 havde lavprisselskaberne en markedsandel på 1,5 procent i Københavns Lufthavn, og hele vejen op igennem dette årtusinde er den markedsandel blevet styrket, så den i dag udgør ca. 18 procent. CPH Go styrker Københavns Lufthavns samlede udbud til flyselskaberne.

Et målrettet produkt
”Tidligere behandlede alle lufthavne alle flyselskaber ens, men gennem de seneste år har vi med succes i Københavns Lufthavn arbejdet sammen med flyselskaberne om at tilpasse produkter og udbud til netop deres behov. Det er derfor vi har indledt et strategisk samarbejde med vores største netværksselskab, SAS, om at styrke deres transferprodukt. Det er også derfor, at vi nu arbejder sammen med vores næststørste kunde, Norwegian, om at samle hovedparten af deres trafik på Finger A, og det er også derfor, at vi nu har bygget CPH Go, der er møntet på den håndfuld rendyrkede europæiske lavprisselskaber, der har behov for et enkelt, målrettet lufthavnsprodukt,” siger Henrik Peter Jørgensen.

Udover easyJets nye rute til Basel byder mandag den 1. november på to andre ruteåbninger, idet Cimber Sterling åbner på Tel Aviv i Israel, og det ukrainske selskab AeroSvit har første flyvning på sin rute Kiev.