Tast selv – også hvis bagagen mangler

SAS og Star Alliance-passagerer, der mangler deres bagage efter ankomst, har nu mulighed for selv at taste de nødvendige oplysninger ind i det system, der bruges til at spore bagagen. I samarbejde med it-firmaet SITA testes nye selvbetjeningsautomater i Københavns Lufthavn.

Københavns Lufthavn er en af verdens førende på selvbetjenings check-in, og nu breder muligheden for selvbetjening sig også til andre områder i lufthavnen.

Som det første sted i verden testes to nyudviklede SITA/WorldTracer automater de kommende måneder i Københavns Lufthavn. SAS og seks øvrige Star Alliance selskaber deltager i forsøget med de nye automater, der er et tilbud til passagerer, som ikke har fået deres bagage efter ankomst.

”Stadig flere kunder foretrækker selvbetjening ved check-in, og det er naturligt, at konceptet også breder sig til andre områder i lufthavnen. Vi ser frem til resultaterne af testperioden. Hvis kunderne tager godt imod automaterne, kan man forestille sig, at de udbredes til flere flyselskaber,” siger Janne Moltke-Leth, kommerciel direktør, Københavns Lufthavne.

De nye automater supplerer den manuelle betjening ved serviceskranken i bagageudleveringen.

”I stedet for at blive betjent af en medarbejder kan passagerer, der mangler bagage, nu vælge selv at taste de nødvendige informationer direkte ind i det softwaresystem, der bruges til at spore bagagen. Det giver en enklere og hurtigere proces,” siger projektleder Tom Fichter, Star Alliance.

Hvad siger kunderne?
SITA/WorldTracer automaterne skal testes i Københavns Lufthavn i tre måneder, før der tages stilling til, om konceptet fungerer tilfredsstillende og skal udbredes til andre lufthavne i Star Alliance netværket. Testen i København udføres af handlingselskabet SAS Ground Services (SGS), som også indsamler reaktioner fra kunderne.

”Få minutter efter, vi havde sat systemet i drift, blev den første automat taget i brug af en svensk kernekunde. Han sagde, at han hellere ville anvende en automat end at stå i kø til betjening ved skranken. Vi tror, at den primære målgruppe – internationale forretningsfolk, som rejser ofte – er klar til at tage konceptet til sig som et alternativ til personlig betjening,” siger projektleder Per Borch, SAS Ground Services.

Foruden SAS-passagerer kan også passagerer fra Thai International, LOT Polish Airlines, Blue1, Adria Airways, TAP Portugal og British Midland benytte automaterne i Københavns Lufthavn i testfasen.

Fakta:
Star Alliance er verdens største alliance af flyselskaber. De 26 selskaber i alliancen flyver til 175 lande og har tilsammen næsten 20.000 flyafgange om dagen og over 600 millioner passagerer om året.

WorldTracer automaterne er udviklet for Star Alliance af SITA, en førende leverandør af kommunikations- og it-løsninger til den internationale luftfartsbranche. SITA står også bag WordTracer softwaren.