Flyselskaber forringer forhold for krydstogtspassagerer

En række flyselskaber forringer fra den kommende weekend forholdene i Københavns Lufthavn for deres mange krydstogtspassagerer ved at fjerne muligheden for tidlig check-in. Dermed kommer mange krydstogtspassagerer til at vente op mod fem timer på check-in. Lufthavnen er bekymret over forringelsen.  

02.07.2009

Flyselskaberne KLM/Air France, British Airways og Iberia har besluttet, at selskaberne fra den kommende weekend ikke vil betale handlingselskabet Novia for at tilbyde krydstogtspassagerer tidlig check-in i Københavns Lufthavn. I krydstogtssæsonen åbner selskaberne normalt for check-in for krydstogtspassagerer ca. syv timer før afgang, da mange af passagererne ankommer meget tidligt til lufthavnen.

Uacceptabelt serviceniveau
Fremover vil de nævnte selskaber først åbne pultene to til tre timer før afgang.

”Vi beklager den serviceforringelse, som de Novia-handlede selskaber nu byder de mange krydstogtspassagerer, der ankommer i god tid til lufthavnen. I en tid hvor Danmark generelt har svært ved at tiltrække turister, er det bekymrende for os at se, at en række flyselskaber ser stort på, at vores image som attraktivt turistland forringes. Serviceforringelsen betyder, at mange udenlandske turister vil forlade Danmark med mindet om dårlig service,” siger Henrik Peter Jørgensen, kommunikationsdirektør, Københavns Lufthavn.

SAS fastholder god service
Det største flyselskab i Københavns Lufthavn, SAS, og de øvrige medlemmer af Star Alliance, samt Continental og Delta, fastholder det høje serviceniveau, og selskaberne vil fortsat tilbyde sine krydstogtspassagerer tidlig check-in.

”Det er positivt, at selskaberne i Star Alliance samt Continental og Delta er bevidste om, at et højt serviceniveau er en forudsætning for at fastholde eksisterende kunder og tiltrække nye,” siger Henrik Peter Jørgensen.