Bedre forhold for passagerer til langruter

Moderniseringen af Københavns Lufthavns Finger C fortsætter. Nu er forholdene for de afrejsende passagerer yderligere forbedret efter renovering af bygningens afgangskorridor. Finger C benyttes især til interkontinentale flyforbindelser.  

31.07.2009

Passagerer på vej til USA, Thailand, Kina og andre oversøiske destinationer bliver nu mødt af lyse og imødekommende omgivelser med masser af dagslys i Københavns Lufthavns Finger C. Afgangskorridoren på 1. sal de seneste måneder fået en ansigtsløftning, der bringer den op på samme niveau som den resterende del af bygningen.

Finger C benyttes især ved afgange og ankomster til destinationer uden for EU og cirka en tredjedel af lufthavnens 21 mio. passagerer går gennem bygningen. Fra 2007 til 2008 gennemførte Københavns Lufthavne en gennemgribende om- og tilbygning af Finger C.

Ved den seneste renovering er alle synlige overflader i korridoren blevet udskiftet – med undtagelse af gulvet, som for få år siden er blevet fornyet med træparket. Samtidig er de tekniske installationer blevet renoveret, og der er sat flere vinduer i, så korridoren er blevet et lysere og venligere sted at opholde sig med god udsigt til lufthavnen og flyene.

Endvidere er skiltningen forbedret med nye, funktionelle elektroniske tavler, der er integreret i væggene og annoncerer afgangene ved de forskellige gates.

”De interkontinentale ruter er en væsentlig del af årsagen til, at vi er Skandinaviens førende knudepunkt for flytrafik, og for at kunne udbygge den position skal vi give passagerer og flyselskaber optimale forhold i lufthavnen. Moderniseringen af Finger C er derfor vigtig i forhold til udviklingen af lufthavnen,” siger ejendomsdirektør Kristian Kongstad, Københavns Lufthavne A/S.

Ombygning af Finger C blev iværksat i 2007 på baggrund af krav fra myndighederne om adskillelse af ankommende og afgående passagerer mellem Danmark og lande uden for EU. Derfor byggede Københavns Lufthavn en helt ny overetage på Finger C, som ankommende non-EU passagerer i dag bliver ledt igennem.

Københavns Lufthavne benyttede samtidig ombygningen til at udvide og modernisere loungeområderne i Finger C, og de matches nu af den renoverede afgangskorridor på 1. sal.

Ombygningen af Finger C giver en reduktion i energiforbrug og CO2-belastning. Det sker bland andet gennem styring af kunstlyset, der reguleres automatisk efter behov, øget isolation og solreflekterende energiglas i facaderne. Dermed lever den renoverede Finger C op til lufthavnens målsætning om at bygge energirigtigt og nedbringe lufthavnens samlede miljøpåvirkning.