Krydstogtsucces giver travlhed i lufthavnen

Over 160 krydstogtskibe skifter i denne sæson passagerer i København. Det betyder også stor aktivitet i Københavns Lufthavn, der gennem det seneste år har forberedt sig på at håndtere de mange krydstogtpassagerer.

København er Nordeuropas førende krydstogtdestination, og med 330 planlagte skibsanløb har København taget hul på den største krydstogtsæson nogensinde. Omkring halvdelen af skibene skifter passagerer i København, og passagererne kommer fra hele verden. Derfor giver krydstogtturismen også stor travlhed i Københavns Lufthavn.

”Krydstogtturisterne udgør en særlig gruppe passagerer, som vi håndterer efter en nøje planlagt procedure i lufthavnen. Det skyldes blandt andet, at krydstogtpassagerer ankommer i store grupper fra skibene inden for et kort tidsrum og typisk har store mængder bagage med,” siger passagerchef Susanne Frank, Københavns Lufthavne A/S.

Op til fem skibe om dagen
De største af de skibe, der har såkaldt turnaround i København i år, kan have over 3.000 passagerer om bord.

”På enkelte dage i sommer skifter op til fem skibe passagerer samme dag, og mange dage håndteres passagerer fra to-tre store skibe i lufthavnen. Det giver et stort pres på faciliteterne i bestemte tidsrum og kræver derfor grundig planlægning. Vi har siden sidste sommer forberedt os på årets krydstogtsæson i samarbejde med handlingselskaber, incomingbureauer, Københavns Havn og andre parter,” siger Susanne Frank.

Lufthavnen opererer i alt med den særlige krydstogtprocedure 54 dage i løbet af sommeren og efteråret. På de største krydstogtdage tages en særlig hangar i brug – Hangar 145, som er indrettet til check-in af krydstogtpassagerer, mens man de øvrige dage anvender et særligt krydstogtområde i Terminal 2, hvor hovedparten af passagererne fra krydstogtskibene håndteres.