Bedre faciliteter i Terminal 3

Mere plads og bedre check-in forhold. Københavns Lufthavn markerer i dag ombygningen af Terminal 3, hvor faciliteterne er forbedret for det stigende antal passagerer, der benytter tog eller metro til og fra lufthavnen.

Københavns Lufthavn er nem at komme til og fra med miljø- og klimavenlige transportmidler for både danske og svenske passagerer. 54 procent af passagererne ankommer i dag til lufthavnen med offentlige transportmidler. Dermed ligger Københavns Lufthavn klart over det europæiske gennemsnit, hvor blot 32 procent af passagererne anvender offentlig transport til og fra lufthavnene.

”Vi har nu en meget veludbygget infrastruktur med stationspladsen integreret i Terminal 3. Den høje andel af passagerer, der anvender offentlige transportmidler, viser, hvor vigtig integrationen er, og det er med til at mindske CO2-belastningen,” siger driftsdirektør Henrik Peter Jørgensen, Københavns Lufthavne A/S.

Passagerflowet er forbedret
Den vellykkede integration af metro- og togstationerne i Terminal 3 betyder, at 36.000 passagerer og ansatte hver dag går gennem terminalens nordlige ende, hvor der nu er skabt et bedre flow via øget plads og rulletrapper op til metrostationen.

DSB billetsalg, som sælger billetter til både tog, Metro og bus, er flyttet fra midten til den østlige side af terminalen. Flytningen har samtidig givet DSB mulighed for at digitalisere billetsalget til gavn for kunder og medarbejdere. Derudover er tre butikker i området flyttet og bygget om. Det har frigivet et areal på ca. 200 m2 midt i terminalen, hvilket har forbedret check-in forholdene for SAS og de øvrige medlemmer af Star Alliance.

”Der vil om få uger være 10 nye check-in automater i det nye område i Terminal 3. Det kommer til at gøre det nemmere og hurtigere for vores passagerer at checke ind og give et bedre flow gennem terminalen, ” siger pressechef i SAS Mikkel Thrane.

Tog til København hvert 10. minut
Togstationen har været en integreret del af Københavns Lufthavn, siden Terminal 3 blev opført i slutningen af 1990erne. Der er 10 minutters drift til København og afgange hvert 20. minut til Sverige via Øresundsbroen. Transporttiden til København er blot 13 minutter og til Malmø 22 minutter. Derudover er der direkte tog til Sjælland, Fyn og Jylland.

”Københavns Lufthavn, Kastrup er en af de vigtigste stationer for DSBFirsts kunder i Danmark. Derfor er det ekstra glædeligt, at forholdene i lufthavnen er blevet endnu bedre, og det giver håb om en fortsat fremgang i antallet af passagerer fra såvel Danmark som Sverige. Vi er glade for at kunne bidrage til den positive udvikling, og DSBFirst vil vi arbejde mod, at den samlede rejse med tog og fly fremover bliver endnu mere enkel og pålidelig, ” siger adm. direktør i DSBFirst, Karsten Røn Andersen.

Metro til København døgnet rundt
Siden indvielsen af metrostationen for ca. 1½ år siden er Metroen nået op på at bringe omkring 15 procent af passagererne til og fra lufthavnen. Metroen, der i myldretiden har afgang hvert tredje minut til Københavns centrum, begyndte for nylig også at køre døgnet rundt, hvilket giver øget fleksibilitet for passagererne og lufthavnens ca. 22.000 medarbejdere.

”Flere og flere passagerer benytter Metroen til og fra Lufthavnen, og med overgangen til døgndrift forventer vi, at den tendens vil fortsætte. Vi glæder os over, at passagererne nu får bedre adgangsforhold og check-in muligheder, så det bliver nemmere og mere overskueligt at skifte mellem Metro og fly,” siger Nina Kampmann, trafikpolitisk chef i Metroselskabet.