Fald i passagertallet i februar

Den aktuelle finanskrise sætter fortsat sit negative præg på passagertallet i Københavns Lufthavn. 18,7 procent færre passagerer rejste igennem lufthavnen i februar sammenlignet med samme måned i fjor.

"Vi kan se, at udviklingen i trafikken fortsætter den negative tendens, vi har set gennem de seneste måneder. Den negative trafikvækst på 18,7 procent skyldes primært afmatning – og dermed lavere rejseaktivitet – på grund af finanskrisen. Desuden var trafikken ekstraordinær høj i februar 2008, bl.a. fordi det var skudår,” siger Aviationdirektør Carsten Nørland, Københavns Lufthavne A/S. Alene skuddagen betyder cirka tre procent flere passagerer i forhold til en normal februar med 28 dage.

2009 bliver et hårdt år
1.307,868 passagerer rejste igennem Københavns Lufthavn i løbet af februar, hvilket er et fald på 299,846 i forhold til februar sidste år. Udenrigstrafikken faldt med 19,2 procent til 1.171,006 passagerer, og indenrigstrafikken oplevede et fald på 13,4 procent til 136,862 passagerer.

”Vi afstår stadig fra at spekulere i, hvornår trafikvæksten igen bliver positiv i CPH, og vi regner fortsat med, at 2009 generelt bliver et hårdt år med en samlet set negativ trafikvækst,” siger Carsten Nørland.