Skru ned for solen – også på vinterferien

Den 6. og 7. februar får Københavns Lufthavn besøg af repræsentanter for Kræftens Bekæmpelse, der giver gode råd til en ferie uden solskader inden turen går til sydens sol eller alperne i skolernes vinterferie.

Efter måneder med gråvejr og kulde trænger vi til sol. Det får rigtig mange til at vælge solferien i skolernes vinterferie, men også skituren til alperne bør få alle til automatisk at tænke på solbeskyttelse og pakke solcremen med den høje faktor.

Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden er gået sammen med de største rejsebureauer, flyselskaber og de store danske lufthavne i en omfattende kampagne, der skal få de rejsende til at tænke sig om, når de er på solferie. Formålet er at forebygge de fatale følger, som forbrændingerne på ferien kan få.

Husk også solcremen på skiferien
Kampagnen retter sig først og fremmest mod solhungrende danskere på vej til sydlige himmelstrøg. Men glem ikke solcremen selvom turen går til alperne. ”Rigtig mange har taget de gode solråd til sig, når det gælder rejser til sydens sol, men det er også vigtigt at huske solbeskyttelse til næse, kinder og læber hvis ferien f.eks. tilbringes på en alpetop” siger projektchef Anja Philip fra Kræftens Bekæmpelse.

"På en god dag i skiferien skinner solen fra en skyfri blå himmel og solens refleksion i den hvide sne betyder faktisk, at du får dobbelt så stor en stråling som normalt. Husk derfor altid solbeskyttelse til ansigtet inden turen går mod pisterne,” råder Anja Philip.

En reminder til årets første ferie
Københavns Lufthavn er glade for at hjælpe Kræftens Bekæmpelse med at sprede det vigtige budskab. ”Vinterferien er en god lejlighed til at få opmærksomhed hos familier med børn på et tidspunkt, hvor vi trænger til at blive mindet om, at solen skal nydes med omtanke. Vi er meget glade for, at lufthavnen kan være med til at fremme dette budskab,” siger passagerchef i Københavns Lufthavne, Susanne Frank.

Ikke mindst børn er udsatte, når det gælder solskader og den langsigtede skadevirkning. Kampagnens mere underholdende elementer retter sig derfor mod de yngste rejsende. Børn som er på vej mod sydens turistmål med deres familie får i flyene farvekridt og pixibogen ”Sunny og Solvej på Solferie” som gave. Pixibogen indholder en sjov historie som gerne skulle inspirere børn til at blive gode venner med solen. Relevant, sjovt og sundhedsfremmende - et fint supplement til underholdning på flyveturen. Rigtig god ferie!