18.09.2017

Test fremtidens mobile muligheder i lufthavnen

Passagererne i Københavns Lufthavn har frem til nytår mulighed for at tage aktivt del i spændende forskningsprojekt via deres mobiltelefon. Formålet med projektet er at udvikle fremtidens informationstjeneste, der skal gøre det nemmere at finde vej i lufthavnen og nå frem til gaten i tide.  

Mange passagerer benytter sig af Københavns Lufthavns gratis sms-service med oplysninger om ankomster og afgange. Ny teknologi giver imidlertid mange flere muligheder for at hjælpe passagererne på deres vej gennem lufthavnen.

Gratis mobiltjeneste
Gennem forsknings- og innovationsprojektet SPOPOS er Københavns Lufthavne er i gang med at udvikle fremtidens informationstjeneste, og i den kommende tid får passagererne mulighed for at tage del i projektet. Det kan de gøre ved at tilmelde sig den gratis mobiltjeneste GateCaller, der fungerer i en forsøgsperiode frem til nytår.

Den gratis tjeneste kræver, at man har en mobiltelefon med Bluetooth, webbrowser og mulighed for at gå på nettet via lufthavnens trådløse netværk eller egen udbyder.

Lad familie og venner følge med
GateCaller systemet kan ”se”, hvor i lufthavnen deltageren befinder sig. Det betyder, at deltageren:

  • automatisk får tilsendt en sms, hvis han eller hun er ved at komme for sent til gaten.
  • selv kan se sin ”position” i lufthavnen via et kort på mobilskærmen.
  • kan give venner og familie mulighed for på deres mobil at se, hvor deltageren befinder sig.
  • kan få information om flyafgange magen til den, man kan se på skærme i lufthavnen.

De data, der opsamles i SPOPOS-projektet, behandles fortroligt og vil kun i anonymiseret form blive anvendt til forskningsformål.

I udviklingen af SPOPOS afprøver lufthavnen bl.a., hvordan passagerer ved hjælp af mobiltelefonen kan få tilbudt ekstra services og undgå at komme for sent til gaten, mens lufthavnen blandt andet kan blive bedre til at forudsige kødannelser.