LED lys sparer energi i lufthavnen

Nye energibesparende LED lys på de veje, som flyene benytter i Københavns Lufthavn, hjælper med at opfylde lufthavnens mål om at reducere elforbruget med mindst 10 procent inden 2012. Også til anden belysning i lufthavnen begynder LED teknologien at vinde indpas.

3.000 megawatt-timer. Så meget strøm sluger lysene på og omkring start-, landingsbaner og taxiveje i Københavns Lufthavn hvert år. De tusindvis af lys er nødvendige for at afvikle over 250.000 starter og landinger sikkert og effektivt og leve op til de internationale krav til en lufthavn, der skal kunne modtage fly i al slags vejr og på alle tider af døgnet.

Det betragtelige elforbrug i manøvreområdet skal imidlertid reduceres i de kommende år som led i Københavns Lufthavnes målsætning om at minimere virksomhedens elforbrug med mindst 10 procent i 2012 i forhold til 2007.

Lufthavnen er derfor begyndt at skifte de kraftige halogenlamper i manøvreområdet ud med moderne, energibesparende lysdioder – også kendt som LED. Mens LED teknologien så småt vinder indpas som lyskilde i virksomheder og private hjem, er producenterne også begyndt at udvikle særlige LED lamper til lufthavnsbrug. De fleste steder anvendes disse dog endnu kun på forsøgsbasis.

”Lysene i en lufthavn skal leve op til skrappe krav fra blandt andre FNs luftfartsorganisation ICAO. På start- og landingsbaner er LED endnu helt udelukket, da lysstyrken ikke er stærk nok, men til kant- og centerbelysning på de taxiveje, som flyene benytter på vej til og fra banerne, er der flere produkter på markedet, og vi tester nogle af dem i øjeblikket,” siger Kristian Kongstad, ejendomsdirektør og ansvarlig for energiområdet i Københavns Lufthavne A/S.

Kantlys og centerlys
Foreløbig har lufthavnen udskiftet 20 lys i kanten af to taxiveje med LED med en effekt på blot 2,8 watt i forhold til de gamle halogenlampers 65 W. Derudover køres forsøg med det såkaldte centerlys – lysstriben i midten af banen – hvor lufthavnen afprøver en række forskellige modeller, for at vurdere hvilke, der fungerer bedst i praksis. Armaturerne skal blandt andet være i stand til at modstå vintervejr og påvirkningen fra store og tunge snerydningsmaskiner.

”Det er helt afgørende, at LED lamperne kan leve op til vores krav. Vi tager ikke en beslutning om at skifte til mindre energiforbrugende lyskilder, før vi er fuldstændig sikre på, at de nye lys ikke giver driftsmæssige forstyrrelser,” siger Kristian Kongstad.
Udover energibesparelsen har LED lamperne også en længere levetid end halogenlamper. De nye lamper i manøvreområdet kan i princippet brænde i over 50.000 timer, før de skal udskiftes. Det betyder, at lamperne kan være i brug i helt op til 10 år i modsætning til de nuværende lamper, der skal udskiftes med to-tre års mellemrum.

Hindringslys
Også på andre områder er lufthavnen ved at overgå fra glødelamper til LED. I øjeblikket er man ved at udskifte 150 såkaldte hindringslys – de røde lys, der advarer flytrafikken om bl.a. høje bygninger og master – med LED i lufthavnene i København og Roskilde. Mens de traditionelle lyskilder til hindringslys hver har en effekt på 80 W, er de nye LED armaturer på kun 9,6 W. Det giver en årlig besparelse på 92.000 kilowatt-timer, svarende til 52 ton CO2. Dertil kommer de driftsmæssige fordele ved en levetid på mellem 50.000 og 100.000 timer i forhold til de nuværende lampers cirka 2.000 timer.

Terminalbelysning
I terminalområderne, der står for hovedparten af energiforbruget i Københavns Lufthavn, er man også gradvist ved at overgå til LED belysning. Der er blandt andet indført LED på en række toiletter, hvor de tidligere 50 W armaturer nu er udskiftet med LED på blot 5 W.

”Lige som i manøvreområdet stiller vi store krav til belysningen indendørs i lufthavnens særlige miljø. Vi skal blandt andet tages hensyn til passagerernes sikkerhed og komfort, arbejdsmiljø og forskellige behov hos de mange samarbejdsparter, som benytter terminalerne. Udbuddet af LED har hidtil været begrænset og har ikke i alle tilfælde kunnet opfylde vores krav. Men nye generationer af LED rummer et stort potentiale,” siger Kristian Kongstad.