18.09.2017

Bedre lysstyring reducerer elforbrug

Københavns Lufthavn er gået på jagt efter besparelser i terminalernes elforbrug. Det sker blandt andet ved at optimere den automatiske styring af lys, så der ikke er tændt lys om natten i områder, hvor det ikke er nødvendigt.  

De færreste ville lade lyset være tændt unødigt derhjemme hele natten igennem. Heller ikke i en lufthavn er det nødvendigt at have tændt lys alle steder hele natten igennem, selv om man ikke kan sammenligne et privat hjem med en international lufthavn, der er åben 24 timer i døgnet og har særlige krav til sikkerhed, service og arbejdsmiljø.

Københavns Lufthavns energieksperter har i år iværksat et pilotprojekt i en gatelounge, hvor man ved hjælp af sensorer og automatisk styring lader lyset være slukket om natten i de perioder, hvor der ikke færdes mennesker i loungen.

Øget fokus på energi og klima
Projektet skal vise, om det kan lade sig gøre at reducere elforbruget til lys i loungerne og andre områder af lufthavnen uden at genere passagerer, samarbejdspartnere og lufthavnspersonale som eksempelvis rengørings- eller securitymedarbejdere.

Projektet indgår i bestræbelserne på at reducere lufthavnens elforbrug med mindst 10 procent i 2012 i forhold til 2007-niveau og dermed reducere CO2 udledningen fra lufthavnens aktiviteter.

”Da lufthavnens terminaler i sin tid blev bygget og indrettet, var der ikke nær så stort fokus på klima og energibesparelser, som der er i dag. På den baggrund er vi overbevist om, at vi kan finde mange steder, hvor elforbruget kan reduceres ved at optimere lysstyringen,” siger ejendomsdirektør Kristian Kongstad, Københavns Lufthavne.

Slukning og lysdæmpning
I forvejen er der installeret lysstyring i hovedparten af terminalområderne, hvor lyset automatisk slukker i perioder med rigeligt dagslys. På den måde reduceres det årlige elforbrug med 20-25 procent på de installationer, der er omfattet. Derudover går der længere imellem, at lyskilderne skal udskiftes.

I dele af lufthavnen er der endvidere installeret lysdæmpere, der gradvist dæmper det elektriske lys i forhold til dagslysniveauet, hvilket giver en endnu større besparelse end den rene tænd/sluk funktion. Flere områder i lufthavnen skal i de kommende år udstyres med lysdæmpning.