COOL klimakampagne i Københavns Lufthavn

Der bliver fokus på klima og miljø i Københavns Lufthavn i de kommende måneder, hvor lufthavnen med kampagnen CO(2)OL Travel fortæller om sin egen indsats på området. Samtidig kan passagererne opleve en del af den internationale kunstudstilling ”Cool Globes – Hot Ideas For A Cooler Planet” i form af en stor globus i Terminal 3.

”Siden 1990 har Københavns Lufthavn mindsket CO2 udledningen per passager med 65 procent.”

”Inden 2012 skal elforbruget i Københavns Lufthavn være mindsket med 10 procent – svarende til elforbruget i 1.100 danske boliger."

Budskaber og fakta som disse vil passagererne i de kommende måneder møde på skilte og bannere i lufthavnsterminalerne, når Københavns Lufthavn op til FNs klimakonference i Danmark i december fortæller om lufthavnens indsats på klima- og miljøområdet. Det sker i en kampagne, der har fået navnet CO(2)OL Travel.

Københavns Lufthavn – en miljøansvarlig virksomhed
”Som en stor virksomhed og arbejdsplads i transportsektoren er vi ansvarlige for en betydelig CO2 udledning, men vi er samtidig en miljøansvarlig virksomhed. Gennem en årrække har vi gennemført forskellige initiativer, der er med til at mindske CO2 udledning fra lufthavnens aktiviteter, og den indsats forstærker vi i disse måneder med en række nye tiltag på energiområdet,” siger kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen, Københavns Lufthavne.

”Op til klimatopmødet i København fortæller vi passagererne om nogle af vores initiativer og resultater inden for klimaområdet, og vi har valgt at gøre det på en enkel og nøgtern måde gennem CO(2)OL Travel kampagnen,” siger Henrik Peter Jørgensen.

En udsmykket globus i Terminal 3
I den kommende tid vil passagererne også kunne møde en stor udsmykket globus på balkonen i lufthavnens Terminal 3. Globussen er en del af den internationale kunstudstilling ”Cool Globes: Hot Ideas for a Cooler Planet”.

Udstillingen består af 28 store glober, som er dekoreret af forskellige kunstnere og markante personligheder. Hver globe indeholder konkrete budskaber om, hvad vi hver især kan gøre for at reducere den globale opvarmning og sikre et bedre klima.

Cool Globes idéen stammer fra Chicago og projektet har fået støtte fra blandt andre det amerikanske præsidentpar Barack og Michelle Obama. I forbindelse med IOC-mødet i København foretog Chicagos borgmester Richard M. Daley en formel overdragelse af udstillingen til Københavns overborgmester Ritt Bjerregaard, og derefter blev den første globus, der er udført af kunstneren Carol Giannasi, placeret på balkonen i Terminal 3.

Cool Globes vil bruge hele København som udstillingsrum herunder Metrostationer og centrale pladser. Udstillingen, der er sponsoreret af Københavns Metro og R98, åbner officielt den 13. november 2009, når alle globerne er ankommet til København.

Cool Globes udstillingen har tidligere været på turné gennem seks byer i USA, og undervejs er den gratis kunstudstilling besøgt af over fem millioner mennesker.

Læs mere om Cool Globes på http://www.coolglobes.com/