Passagerrekord i CPH

Med 21,5 mio. passagerer satte Københavns Lufthavn passagerrekord i 2008. Det er en stigning på 0,6 procent i forhold til året før. Finanskrisen og Sterlings konkurs satte sit præg på årets sidste to måneder.

Ikke færre end 21.530.016 passagerer rejste til og fra Københavns Lufthavn i 2008, og dermed satte lufthavnen endnu engang rekord, idet antallet af passagerer steg med 0,6 procent i forhold til året før. Den internationale finanskrise og Sterlings konkurs i slutningen af oktober betød dog, at årets samlede vækst ikke blev så markant som ventet.

Vi havde kalkuleret med en trafikvækst på mellem to og fire procent i 2008, men faldende passagertal i årets sidste måneder betød, at væksten blev lavere end forventet,” siger Brian Petersen, adm. direktør, Københavns Lufthavne A/S og tilføjer:
Trods Sterlings konkurs er vi godt rustet til fremtiden. Selskaber som Norwegian, Transavia, easyJet, SAS og Cimber Sterling har bebudet over 250 nye ugentlige afgange, og den fulde effekt af de initiativer vil blive synlige i løbet af de kommende måneder.”

Flere destinationer
De 250 afgange skal ses i lyset af, at Sterling havde 163 afgange i ugen før selskabet gik konkurs.

CPH tilbyder flere destinationer og frekvenser fra forskellige flyselskaber end nogen sinde tidligere. Den skærpede konkurrence om at fylde flyene – specielt på destinationer som Alicante, Malaga, London, Nice, Rom og Barcelona – og den lave oliepris kommer passagererne til gode, fordi man kan finde mange billige billetter for tiden,” siger Brian Petersen.

International tendens
Trafikken i december 2008 faldt 9,8 procent i forhold til samme måned 2007, og Københavns Lufthavn er langt fra den eneste europæiske storlufthavn, der oplever markante fald i passagertallene som følge af den internationale finanskrise.

Vi ser det samme billede med faldende passagertal overalt i Europa, og trods effekten af Sterlings konkurs er vores fald ikke større end de lufthavne, vi normalt sammenligner os med,” siger Brian Petersen.

Stigninger på årsplan
Hvor trafiktallene isoleret set viser et fald for december, er der til gengæld stigninger at se på årsplan på stort set alle CPH’s statistikker.

Passagertallene for 2008 viser, at den internationale trafik er steget med 0,1 procent, indenrigstrafikken med 2,1 procent og chartertrafikken med 4,5 procent. Antallet af operationer i lufthavnen steg med 2,5 procent til i alt 264.095 start og landinger.

Prognose for 2009
Københavns Lufthavn offentliggør sin trafikprognose for 2009 som en del af årsrapporten for 2008, der udkommer den 16. februar.