Fortsat færre passagerer i CPH

Den økonomiske afmatning har stadig indflydelse på antallet af passagerer i Københavns Lufthavn. Cirka 1,3 mio. passagerer i januar er et fald på 14,3 procent i forhold til samme måned året før.

”Folks rejselyst er helt klart taget af igennem de seneste måneder,” siger Aviationdirektør Carsten Nørland, Københavns Lufthavne A/S.

Mængden af afgående passagerer faldt i januar med 15 procent, mens der var 13,5 procent færre ankommende passagerer sammenlignet med januar 2008. Samlet set rejste 1.310.188 passagerer igennem CPH – et fald på 14,3 procent i forhold til samme måned året før.

Lovende samarbejde
”Efter Sterlings konkurs har vi fået en del nye ruter og flyselskaber ind i lufthavnen, og konkurrencen er styrket på en række ruter. Vi arbejder kontinuerligt sammen med flyselskaberne om at forbedre produktiviteten og øge rentabiliteten på de enkelte ruter, og det samarbejde tegner lovende,” siger Carsten Nørland.

Det sker bl.a. på en konference senere på måneden, hvor lufthavnen har indbudt flyselskaberne til drøftelse og forhandlinger om øget samarbejde selskaberne imellem – med det formål yderligere at styrke lufthavnens position som Skandinaviens trafikknudepunkt og derved øge mængden af transferpassagerer.

Generelt fald
Der er tale om generelle fald i trafikken, dvs. at der ikke er enkelte trafiktyper, der falder væsentligt mere end andre. Det bekræfter tidligere udmeldinger fra bl.a. flyselskaber, rejsebranche og erhvervsliv om, at både business- og ferierejser bliver ramt af den finansielle krise.