Finnair lancerer mobil check-in i CPH

Som det første udenlandske flyselskab i Københavns Lufthavn introducerer Finnair nu mobil check-in til deres passagerer. Ved at benytte sig af mobil check-in slipper selskabets passagerer for at stå i kø ved check-in skranken, og man kan gå direkte til sikkerhedskontrollen, hvis man kun har håndbagage. Endnu flere selskaber ventes at blive koblet op på mobil check-in i løbet af kort tid.

Finnair introducerer som det første udenlandske selskab mobil check-in i Københavns Lufthavn. Det er blandt andet resultatet af lufthavnens løbende investeringer i moderne, passagervenlige check-in teknologier, som lufthavnen og flyselskaberne har foretaget i tæt samarbejde. Udover mobil check-in kan Finnairs cirka 120.000 årlige lokalt afgående passagerer også benytte sig af automat og internet check-in.

Check-in på få minutter
Mobil check-in er en hurtig og effektiv løsning, som kan gennemføres i løbet af ganske få minutter. Mindst tre timer inden flyafgang vil passageren modtage en sms fra flyselskabet med tilbud om at checke ind på mobil-telefonen. Blot ved at bekræfte sms’en gennemføres check-in.

Efter check-in er gennemført, modtager den rejsende en multimediebesked, som fungerer som boarding kort i sikkerhedskontrollen, i butikkerne og ved gaten. Alle steder har Københavns Lufthavn gjort klar til den nye teknologi ved at installere scannere, som kan aflæse beskeden. På den måde kan passagererne rejse papirløst, idet boardingkortet ligger gemt som en almindelig MMS-besked i telefonen.

Fremtidens check-in form

I fremtiden vil størstedelen af passagererne allerede have checket ind, før de ankommer til lufthavnen. Det kan enten være via internettet, på mobiltelefonen eller på automat på hovedbanegården eller i parkeringshuset. Der er ingen tvivl om, at mobil check-in er fremtidens check-in form, fordi det giver en hurtig og smidig start på rejsen. Vi er løbende i tæt dialog med øvrige selskaber for at få udbredt de moderne teknologier, og vi forventer, at det er et spørgsmål om kort tid før også andre selskaber bliver koblet op på mobil check-in,” siger Henrik Peter Jørgensen, driftsdirektør, Københavns Lufthavne A/S.

Ifølge den internationale lufthavnsorganisation ACI ligger CPH markant højere end gennemsnittet for anvendelsen af selvbetjeningsteknologierne. I gennemsnit benytter 15 procent sig af selvbetjeningsautomaterne i verdens lufthavne. CPH lå i undersøgelsen på 40 procent – og altså markant højere.

Den papirløse rejse

Finnair er glade for nu at kunne tilbyde denne form for check-in i København, da vi ser det som en passagerforbedring, og noget som vores kunder vil opleve som en service, der også er praktisk. Vi er ikke i tvivl om, at dette er fremtidens check-in form, og derfor er vi selvfølgelig også stolte af, at kunne tilbyde vores kunder denne service nu,” udtaler Rolf Backman, Vice President, Finnair Scandinavia.

Mobil check-in kan anvendes uanset mobiloperatør og mobiltype. Der skal ikke installeres ekstra programmer, og passageren skal blot sørge for at aktivere MMS-funktionen for at kunne modtage multimediebeskeden. Mobil check-in er en gratis tjeneste, hvor den rejsende udelukkende betaler for den bekræftelses-sms, som sendes til Finnair.

Udover Finnair tilbyder SAS også sine kunder mobil check-in, men de to produkter er ikke direkte sammenlignelige.