Nyt udstyr til lufthavnens krydstogtsæson

Fra maj til september vil rekordmange krydstogtpassagerer skifte fra skib til fly i København Lufthavn. For andet år i træk er check-in faciliteterne i hangar 145 i brug på de store afrejsedage for krydstogtpassagerer, som sikrer en hurtigere og mere smidig afvikling af trafikken. I tæt dialog med selskaberne har lufthavnen i år investeret i nyt, moderne udstyr til screening af bagage.

Da det første krydstogtskib lagde til kajen i Københavns Havn i midten af april, var det starten på et rekordår for antallet af krydstogtpassagerer, der skifter fra skib til fly. I 2008 forventer Københavns Lufthavn 175.500 krydstogtpassagerer, heraf vil de cirka 68.000 passagerer opleve check-in faciliteterne i hangar 145, som vil blive taget i brug på de 38 største afrejsedage for krydstogtpassagerer.

Attraktivt at komme til København
Gennem de seneste år er der sket en markant stigning i antallet af krydstogtpassagerer, som typisk ankommer til lufthavnen i store grupper med meget bagage. For at sikre krydstogtpassagererne og de øvrige passagerer i terminalerne en smidig trafikafvikling er blandt andet koordinering af check-in faciliteterne diskuteret ned til mindste detalje i tæt dialog mellem flyselskaberne, handlingselskaberne og lufthavnen.

For at få en smidig check-in proces i Københavns Lufthavn, er der utrolig mange elementer, der skal spille sammen. I tæt dialog med selskaberne har vi videreudviklet check-in faciliteterne i hangaren, så de cirka 68.000 årlige krydstogtpassagerer får et endnu smidigere, roligere og nemmere check-in forløb,” udtaler Susanne Frank, passagerchef i Københavns Lufthavne A/S, og fortsætter:
Krydstogtpassagerer ankommer typisk til lufthavnen mange timer før afrejse. Ved at sikre passagererne et nemt check-in forløb får de mulighed for at bruge tiden inden flyafgang til sightseeing eller shopping i byen. Ved at tilbyde passagererne gode faciliteter i lufthavnen kan vi sammen med de øvrige parter i krydstogtindustrien gøre det endnu mere attraktivt at komme til København til gavn for hele regionen,” fortæller lufthavnens passagerchef, der også sidder i bestyrelsen i Cruise Copenhagen Network.

Nyt x-ray udstyr
Hangar 145 har 16 indtjekningspulte og separat bagageanlæg. Som noget nyt har Københavns Lufthavne i år investeret cirka 10 millioner kroner i nyt x-ray udstyr til screening af bagage. Med det nye, moderne udstyr på stedet slipper de mange kufferter for den lange tur forbi lufthavnens centrale bagageanlæg og kan transporteres direkte til flyet.

Jeg synes, vi er kommet rigtig godt fra start i år. Vi har lært af vores erfaringer fra sidste år, samtidig med at Københavns Lufthavne har forbedret faciliteterne med nyt udstyr til screening af bagage. Samarbejdet mellem alle de involverede parter har indtil videre fungeret strålende. Vi har i fællesskab fundet frem til løsninger, så de mange krydstogtpassagerer får en god og rolig check-in oplevelse,” siger Bent Hansen, ansvarlig for cruise planning i handlingselskabet SGS.

Årets første krydstogtpassagerer, der checker ind i hangar 145, er imponeret af den gamle spær konstruktion fra krigens tid og de moderne check-in faciliteter, der går hånd i hånd:

Jeg var overrasket, da jeg så den gamle hangar med det nye interiør. Som krydstogtpassager er det meget nemt at checke ind i København, og alle faciliteterne fungerer strålende,” fortæller en krydstogtpassager fra Spanien.

Lufthavnspersonale hjælper cruisepassagerer i Hangar 145.