Ny, trådløs teknologi gør rejsen mere smidig og tryg for passagererne

Som den første lufthavn i verden tester Københavns Lufthavne, IT-Universitetet og en række samarbejdspartnere en ny, trådløs teknologi, der i fremtiden skal være med til at reducere antallet af flyforsinkelser og give passagererne en mere tryg start på rejsen. Både passagerer, flyselskaber og lufthavnen kan se en række muligheder i teknologien.

I de kommende seks måneder tester Københavns Lufthavne, IT-Universitetet og de øvrige samarbejdspartnere en ny trådløs teknologi hver tredje uge på SAS-afgange. Tidligt om morgenen torsdag den 15. maj var det passagererne med kurs mod Sharm el Sheikh, der blev mødt af medarbejdere i orange t-shirts med teksten "Gatecaller" ved check-in pultene. Den såkaldte Gatecaller er det system der anvendes i gaten, som giver et her og nu billede af, hvor den enkelte passager befinder sig i lufthavnen.

En roligere lufthavn på sigt
Cirka 107 passagerer ombord på SAS-afgangen SK7763 melder sig frivilligt til at deltage i dagens test og får udleveret et lille plastickort på størrelse med et dankort, som hæftes på tøjet, når de har opgivet mobilnummer. Når passagererne bevæger sig rundt i lufthavnen sender kortet signaler, der opfanges af de 25 antenner placeret centrale steder i lufthavnen. Det betyder, at medarbejderne ved gaten kan se, om passagerer, der er ved at komme for sent til flyet, opholder sig i nærheden af gaten, eller om bagagen skal pilles ud af flyet, så afgangen ikke forsinkes. På den måde kan antallet af flyforsinkelser på grund af passagerers forsinkede fremmøde ved gaten reduceres væsentligt.

Vi kan opnå en langt roligere lufthavn ved at anvende teknologien, idet de cirka 300 daglige højtaleropkald kan minimeres. På sigt kan gatepersonalet sende en sms til forsinkede passagerer eller nøjes med at foretage et højttaleropkald i det område, hvor passageren befinder sig, og det betyder, at støjniveauet bliver lavere og lufthavnen roligere," siger Henrik Bjørner Søe, marketingchef i Københavns Lufthavne A/S.

En mere tryg start på rejsen for passagererne
En af de passagerer, der deltager i dagens test, er Jim Andersen fra Hellerup:

Jeg synes, det er ganske harmløst. Jeg glemte rent faktisk, at jeg havde chippen i lommen. Jeg kan sagtens se nogle muligheder i teknologien. For eksempel kan den være med til at sikre, at de rejsende kommer frem til de rigtige gates i tide. Jeg kunne også godt forestille mig, at jeg ville benytte mig af mulighederne for at få en sms med rejsetips for min rejsedestination, hvis jeg ikke havde en guide med mig," siger Jim Andersen.

Ligesom Jim Andersen kan mange andre rejsende se en fordel i teknologien og er ikke generet af, at de lufthavnsansatte kan følge passagerernes færden. Undersøgelser viser,

at 74 procent ud af 800 respondenter var positivt indstillet overfor teknologien, hvoraf 60 procent ville føle sig mere trygge.

Systemet gøres mere avanceret på sigt

Vi har i dag fået demonstreret, at den nye, trådløse teknologi giver gatepersonalet et bedre overblik over, hvor passagererne opholder sig i lufthavnen. Samtidig er det en tryghed for passagererne at vide, at de får en sms eller et opkald, hvis de er ved at komme for sent til gaten. Vi har fået bevist, at teknologien fungerer i praksis, og nu skal vi til at videreudvikle systemet, så passagererne kan se en fordel i at anvende systemet, blandt andet arbejder vi på at etablere en serviceydelse, som passagererne kan tilmelde sig, hvis de ønsker information om rejsemålet som vejrforhold, restauranter eller seværdigheder," forklarer Henrik Bjørner Søe.

Passagernes feedback er guld værd
For IT-Universitetet er det afgørende at opleve den trådløse teknologi i praksis:

"Det er overordentligt vigtigt for os som forskere at komme i kontakt med slutbrugerne af så komplekst et system, som det vi her udvikler. Man kan simpelthen ikke sidde derhjemme og tænke sig til, hvordan det vil virke i praksis. Passagerernes og lufthavnspersonalets reaktioner på teknologien har været en meget stor bekræftelse på, at vi er på rette vej med det, vi laver,” fortæller lektor John Paulin Hansen fra IT-Universitetet i København om testen.

En mere enkel og smidigere rejse
Også SAS kan på sigt se et stort potentiale i den nye teknologi:

"I SAS er vi med i testen og følger udviklingen tæt, fordi vi interesserer os for alle nye teknologier, der kan gøre rejsen mere enkel og smidig for vores kunder. Vi ønsker hele tiden at være førende på det område. I dag kan vores kunder blandt andet foretage check-in på mobilen, og vi tester identifikation med fingeraftryk på indenrigs i øjeblikket. Vi er derfor glade for, at den nye teknologi tester positivt. SAS kan få flere afgange af sted til tiden, hvis vi kan få flere kunder frem til gaten i tide og uden stress. I dag er cirka fire procent af SAS' afgange ud af København forsinket af den grund," siger salgs- og marketingdirektør Lars Bording i SAS.

Få minutter før afgang er der stadig fire røde pletter på skærmen, der angiver, hvor de sidste passagerer befinder sig. Personalet ved gaten sender i første omgang en sms og følger op med et mobilopkald. I sidste øjeblik inden dørene til flyet smækkes i, kommer familien løbende til gaten, og flyet sætter kursen mod Sharm el Sheikh.

Skærmbillede fra test. De røde pletter viser passagerer, der er langt fra gaten på trods af, at der er boarding til flyet. Ved at sende disse fire passagerer en sms eller give dem et opkald undgår man, at flyet bliver forsinket.