200 af luftfragtindustriens topledere diskuterede udvikling og miljø i København

"Luftfragtindustriens topledere har under denne konference blandt andet fået øjnene op for Københavns Lufthavns høje kvalitetsstandarder, forretningspotentialet og viljen til at samarbejde". Det udtalte formanden for TIACA under den netop afholdte konference i København, som Københavns Lufthavne og SAS Cargo var værter for.

Cirka 200 af de førende beslutningstagere inden for luftfragtindustrien var fløjet ind fra hele verden for at deltage i den årlige The International Air Cargo Association (TIACA) Executive Conference and Annual General Meeting, der fandt sted den 12.-14. maj.

TIACA er en verdensomspændende organisation, som hvert år samler de førende beslutningstagere inden for industrien. Det var i år SAS Cargo og Københavns Lufthavne der var valgt som værter for konferencen, der anses for at være en af de mest betydningsfulde begivenheder i luftfragtindustrien.

Udfordringer i luftfragtindustrien
Blandt palmerne i det nyrestaurerede Glyptotek begyndte arrangementet med TIACA’s generalforsamling og velkomstreception den 12. maj. Dagen efter blev der taget hul på den officielle del af programmet, hvor Brian Petersen, administrerende direktør i Københavns Lufthavne, gik på talerstolen på Hilton Copenhagen Airport som den første taler:

Københavns Lufthavne ligger placeret som den 10. største cargo lufthavn i Europa målt på transporteret vægt ifølge den internationale lufthavnsorganisation ACI. Det understeger hvor betydningsfuld luftfragten er for Københavns Lufthavn, og derfor er jeg glad for at kunne byde jer velkommen til denne TIACA-konference," sagde Brian Petersen i sin åbningstale.

Royal deltagelse
Under gallamiddagen, som blev holdt i den historiske Vilhelm Lauritzen terminal, var den røde løber rullet ud, da Hans Kongelige Højhed Prins Joachim havde takket ja til at deltage under middagen. I sin tale fremhævede Prins Joachim blandt andet, at luftfragt er en vigtig transportform for de fleste lande i verden i dag, og et af de vigtigste midler til at sikre produkternes umiddelbare tilgængelighed:

Luftfragt er for Danmark en vital forbindelse til resten af verden, som sikrer, at vores industrier forbliver konkurrencedygtige. Vores lægemiddelindustri, vores eksportører af friske produkter og de mange højteknologiske industrier anvender luftfragt til deres daglige eksport og import," sagde Hans Kongelige Højhed Prins Joachim.

Prinsen rundede sin tale af med at sige, at en organisation som The International Air Cargo Association har både ansvaret og mulighederne for at hjælpe de forskellige lande og luftfartsbranchen generelt ved at finde løsninger og skabe et forum for dialog, ideer og udveksling af informationer om disse forhold.

Tilfredse deltagere
Ifølge Jack Boisen, formand for TIACA, var der stor tilfredshed blandt deltagerne, der fremhævede lokaliteterne i lufthavnen og det store planlægningsarbejde, der er gået forud for konferencen. Han er sikker på, at værtskabet ville have positive effekter på den fremtidige luftfragtudvikling i lufthavnen:

Vi oplever en stor tilslutning i disse år. Det skyldes blandt andet, at cargo industrien er påvirket af en række faktorer som miljøet, skærpede sikkerhedsregler og økonomisk stagnation. Værtsrollen har uden tvivl stor betydning for København, idet mange af beslutningstagerne aldrig har oplevet lufthavnen og byen før. Nu har de fået øjnene op for lufthavnens høje kvalitetsstandarder, forretningspotentialet og viljen til at samarbejde, og det vil uden tvivl have en positiv effekt på Københavns Lufthavn i fremtiden," udtalte Jack Boisen.

Prins Joachim og Københavns Lufthavnes adm.dir. Brian Petersen