CPH førende på selvbetjening

Nye tal fra den internationale brancheorganisation IATA viser, at Københavns Lufthavn er den lufthavn i verden, der har flest flyselskaber, der tilbyder check-in via automater. Fra 1. maj tilbyder Cimber Sterling også sine kunder check-in via lufthavnens automater, og dermed er hele 29 flyselskaber koblet op på den service. Det er flere end dobbelt så mange som nogen anden nordisk lufthavn.

Københavns Lufthavn er ifølge en ny opgørelse fra IATA (International Air Transport Association) den lufthavn i verden, der har flest flyselskaber, der tilbyder check-in via automater. Det betyder – sammen med andre selvbetjeningstilbud som check-in via internettet eller mobil – at hele 58 procent af passagererne i Københavns Lufthavn selv sørger for check-in. Gennemsnittet i branchen ligger på lige under 40 procent.

”Udover check-in på automater har vi taget en række initiativer for at flytte check-in processen hjem til passagererne, så man i rolige omgivelser kan sørge for check-in, vælge sæde og printe sit boardingkort. Fælles for initiativerne er, at den tid passageren bruger i lufthavnen ved en skranke halveres, og det kommer både passagererne, flyselskaber og lufthavnen til gode,” siger passagerchef Susanne Frank, Københavns Lufthavne.

Nye selskaber med selvbetjening
I dag tilbyder 28 flyselskaber i Københavns Lufthavn en eller flere former for selvbetjenings check-in, hvilket er flere end i nogen anden nordisk lufthavn. Det tal forøges nu til 29, efter at Cimber Sterling fra 1.maj tilbyder sine kunder check-in via automaterne i lufthavnen. Samtidig flytter Cimber Sterling check-in fra Terminal 3 til Terminal 2.

”Det har været vigtigt for os at kunne tilbyde vores kunder mulighed for automat-check-in. Man slipper først og fremmest for at skulle stå i kø – dem, er der rigeligt af i forvejen. Vi vil bidrage, hvor vi kan, med at gøre rejsen lettere og hurtigere for vores kunder,” siger Jacob Krogsgaard, Vice President i Cimber Sterling, og fortsætter: ”CPH er meget innovativ på dette område og prioriterer ressourcer til at reducere ventetiden i lufthavnen. Det sætter vi rigtig stor pris på – og det er jeg sikker på, at vores fælles kunder også gør.”

Det hollandske flyselskab KLM er et af de selskaber, der allerede tilbyder check-in på automater i lufthavnen. Nu udvider selskabet sit servicetilbud, så kunderne fremover også kan checke-in via mobiltelefonen på vej til lufthavnen.

Grundige analyser
Udover at fremme de forskellige former for selvbetjening, bruger CPH desuden ressourcer på yderligere at optimere processerne i terminalerne. Det gælder for eksempel passagerernes ankomstmønstre og forskellige proces tider, dvs. hvor lang tid automat check-in, bagdrop og traditionel check-in tager.

”Sammen med den høje selvbetjeningsprocent sikrer analyserne, at vi kan optimere passagerflowet i terminalerne. På den måde kan vi reducere den tid, passagererne bruger i en kø, og det er med til at give folk en bedre start på rejsen,” siger Susanne Frank.