Gode råd før vinterferien

Når skolernes vinterferie begynder, bliver der ekstra travlt i Københavns Lufthavn. Mange passagerer rejser til Alperne i skiferien. Andre foretrækker de varmere himmelstrøg. Uanset om du har pakket ski eller badetøj i kufferten, så er der en række gode råd til at få en smidigere start på rejsen.

I de travleste dage i vinterferieperioden fra den 7. februar til og med den 10. februar forventes antallet af lokalt afgående passagerer i gennemsnit at være cirka 24.000 om dagen. Det er cirka 20 procent flere end gennemsnittet for januar og februar måned.

Check-in på automat, mobiltelefonen eller via sas.dk
Udover SAS’ egne check-in automater, stiller Københavns Lufthavne check-in automater til rådighed for flyselskaberne i lufthavnen. I dag tilbyder i alt 28 flyselskaber i lufthavnen deres passagerer at checke ind på automater. SAS anbefaler så vidt muligt deres passagerer at benytte en række selvbetjeningsmuligheder for at få en hurtigere og nemmere start på rejsen:

Der vil være travlt i Københavns Lufthavn både før og under vinterferien. SAS' gode råd til vores kunder er så vidt muligt at checke ind på sas.dk, på vores check in-automater eller med mobiltelefonen. Det hjælper til, at alle kommer hurtigere gennem lufthavnen og godt af sted på deres rejse. Hvis man har specielle behov, særlig bagage eller ikke har checket ind hjemmefra, så kan det også være en god idé at komme i lidt bedre tid end normalt," siger Lars Bording, der er salgs- og marketingdirektør i SAS Danmark.

Start rejsen hjemmefra
Også Sterling anbefaler passagererne at forberede sig hjemmefra på www.sterling.dk før afrejse:

Vi har mange kunder, der skal ud at rejse i vinterferien, og derfor har vi øget fokus på check-in før afrejse. Vi anbefaler vores passagerer at undgå at starte ferien i sidste øjeblik og at købe bagageplads på vores website hjemmefra og pakke derefter," fortæller kommunikationschef i Sterling Maj-Britt Vittrup Nielsen og fortsætter:
For at alle vores kunder skal komme af sted på ferie som planlagt, afgår vi til tiden, og har man ikke brug for hjælp til check-in, kommer man hurtigere videre til sikkerhedskontrollen ved at bruge vores check-in automater i lufthavnen".

Ekstra mandskab
Københavns Lufthavne vil sætte ekstra servicemedarbejdere ind ved sikkerhedskontrollen og i afgangshallen. De ekstra folk skal give information og vejlede passagererne og dermed sikre et bedre flow gennem terminalerne.

Vi gør alt for at undgå kø i sikkerhedskontrollen ved at indsætte ekstra mandskab, men på de allertravleste tidspunkter kan der være ventetid. Passagererne kan selv gøre meget for at holde ventetiden nede ved allerede hjemmefra at have pakket håndbagagen, så den lever op til kravene. Det kan betale sig at bruge et par minutter ekstra hjemmefra ved at følge de gode råd på www.cph.dk. Hvis du er velforberedt, sparer du meget tid i lufthavnen, til gavn for både dig selv og de andre passagerer" siger Susanne Frank, passagerchef i Københavns Lufthavne A/S.

Fem gode råd til en god start på rejsen

På lufthavnens hjemmeside kan passagererne finde fem gode råd  til en hurtigere og nemmere start på rejsen" fortæller Susanne Frank.