159 nye flyafgange fra CPH

På blot to uger har Københavns Lufthavn kunnet præsentere to nye flyselskaber, der opretter base i CPH. Samtidig har flere andre selskaber meddelt, at de åbner nye ruter og indsætter mere kapacitet på allerede eksisterende ruter. Med de nye tiltag er hullet efter Sterling stort set lukket.  

12.11.2008

Inden nytår vil danskerne få glæde af 92 nye, ugentlige afgange fra Københavns Lufthavn, og når sommerprogrammet for 2009 træder i kraft, forøges det tal med yderligere 67, så det samlede antal nye, ugentlige flyafgange fra CPH inden for det næste halve år kommer op på 159. Dermed vil der være stort set lige så mange ugentlige afgange fra CPH som før Sterlings krak. Enkelte ruter vil dog stadig være uservicerede.

Det har været vigtigt for os hurtigst muligt at få hullet efter Sterling lukket, så danskerne fortsat har et bredt udvalg af destinationer til fornuftige priser at vælge imellem. Det er solide, veldrevne selskaber, der ekspanderer, og det er vigtigt for både passagererne og CPH, at man kan have tillid til flyselskabernes levedygtighed,” siger Brian Petersen, adm. direktør, Københavns Lufthavne A/S.

Base i CPH
Københavns Lufthavne har været i dialog med en del internationale flyselskaber, der alle har vist interesse i at oprette nye ruter ud af København. Det har indtil videre medført, at to af de større europæiske lavprisselskaber, Norwegian Air Shuttle og Transavia, har besluttet sig for at etablere base i CPH.

Norwegian åbner i løbet af den kommende måneds tid i alt fem nye ruter ud af CPH i tillæg til selskabets eksisterende rute til Oslo, og selskabet har bebudet flere ruter i løbet af 2009. KLM-ejede Transavia følger trop med yderligere ti ruter, inklusiv ruten til Innsbruck, som selskabet tidligere havde annonceret.

De to selskaber komplementerer hinanden. Norwegian satser primært på hyppige flyvninger til danske, nordiske og nordeuropæiske destinationer, mens Transavia lægger hovedvægten på Sydeuropa – til lufthavne som selskabet flyver til i forvejen. På den måde udnytter de hver især deres styrker bedst mulig,” siger Brian Petersen.

Flere udvidelser efter nytår
Udover de to nævnte selskaber har også easyJet og SAS meddelt, at de efter nytår åbner en række nye ruter. easyJet vil forbinde deres største base, London Gatwick, med CPH, og SAS har reageret på udviklingen med nye ruter til tre sydeuropæiske destinationer og indsættelse af ekstra kapacitet på fire eksisterende ruter.

Desuden udvider Cimber Air, Spanair og Air Berlin også med nye frekvenser i den kommende tid.

Markedsandel
Alternative flyselskaber betjener allerede ruter svarende til over 80 procent af Sterlings passagerer, og i de fleste tilfælde var Sterlings markedsandel på disse ruter et godt stykke under 50 procent.

Fakta
  • 7 forskellige flyselskaber har annonceret i alt 159 nye, ugentlige flyafgange fra CPH inden for de kommende måneder. 92 af afgangene oprettes inden nytår, resten i løbet af de første tre måneder af 2009
  • De 159 nye flyafgange betyder, at CPH i løbet af halvanden uge har generobret næsten hele tabet i antal afgange efter Sterlings konkurs. Ugen før konkursen havde Sterling 163 flyafgange
  • Inden Sterling gik konkurs, havde Københavns Lufthavn tre ruteselskaber med base i CPH, i dag er der fire (Norwegian, Transavia, SAS & Cimber Air)
  • CPH vurderer, at Sterlings konkurs betyder, at antallet af afgående passagerer samlet set falder mellem 0,5 og 1,0 procent i 2008
  • De nye tiltag betyder, at antallet af ugentlige afgange til destinationer som Rom, Malaga, Barcelona, Alicante, Nice og Aalborg stiger, mens frekvensen falder til andre destinationer. Enkelte ruter vil være uservicerede trods den massive tilgang af nye flyselskaber