PATA-konference afholdt i Københavns Lufthavn

Københavns Lufthavne, Hilton Copenhagen Airport og Pacific Asia Travel Association (PATA) var den 29. oktober værter for den internationale PATA-konference, der har til formål at fremme turismen til Stillehavsområdet og Asien. CPH arbejder kontinuerligt på at tiltrække nye ruter og selskaber, og værtskabet er en vigtig del af vækststrategien.

For at synliggøre Københavns Lufthavns position som Skandinaviens største trafikknudepunkt og tiltrække øget trafik deltager lufthavnen kontinuerligt på internationale konferencer. En af dem, PATA-konferencen, fandt sted den 29. oktober 2008 med Københavns Lufthavne, Hilton Copenhagen Airport og Pacific Asia Travel Association (PATA) som værter. Det er tredje år at konferencen bliver holdt og første gang i Københavns Lufthavn.

På PATA-konferencen deltog 35 udstillere og 145 deltagere. Blandt udstillerne var blandt andre Air Canada, Continental, Icelandair, Lufthansa, Thai Airways og Singapore Airlines. Desuden var turistkontorer fra Australien, Malaysia, Sydkorea, Thailand, Korea, Californien og Dansk Vestindien repræsenteret.

Led i vækststrategien
Øget samarbejde mellem selskaberne blev fremhævet flere gange i løbet af eftermiddagen. Også af Brian Petersen, lufthavnens administrerende direktør, lagde vægt på at samarbejde kunne bane vejen for øget vækst for alle parter, da han bød deltagerne velkommen til Københavns Lufthavn:

Jeg er meget tilfreds med, at vi i dag kan deltage som værter for årets PATA-konference. Som organisation kan PATA bidrage til at styrke samarbejdet mellem blandt andet lufthavne, turistorganisationer og flyselskaber, så vi ved fælles hjælp kan skabe grundlaget for øget vækst. Som et led i vores strategi om at nå 30 millioner passagerer i 2015 har vi fokus på at udvikle trafikken til Asien, der er et af de hurtigst voksende markeder i øjeblikket,” sagde Brian Petersen.

For at fastholde Københavns Lufthavn som attraktivt hub er lufthavnen i gang med at udbygge Finger C, hvor alle langdistancefly kommer ind. Som et led i ombygningen er lounge faciliteterne blandt andet blevet udvidet og standpladserne er forbedret, så de udnyttes mere optimalt.

Det er helt afgørende, at vi arbejder på tværs af rejsebureauer, flyselskaber, lufthavne og Destinationer/Turist kontorer world wide. På den måde sikrer vi, at Danmark forbliver et stærkt og konkurrencedygtigt marked – både når det gælder ind og udrejsende. Det var en fornøjelse at samle branchen og PATA Long Haul Workshop var en stor succes for alle parter. Jeg ser frem til, at vi i fremtiden opnår endnu bedre synergi og resultater gennem et stærkt samarbejde og en målrettet proaktiv indsats fra Københavns Lufthavne A/S,” siger Karin Gert Nielsen,formand for PATA, Chapter Denmark, direktør Atlantic Link.