Europæiske lavprisgiganter hilser CPH SWIFT velkommen

Tre af de store, europæiske lavprisflyselskaber har allerede vist deres klare støtte til CPH SWIFT - Københavns Lufthavns netop offentliggjorte plan for at skaffe billigere flybilletter til danskerne.

Tidligere på dagen præsenterede Københavns Lufthavne A/S sine planer for et nyt produkt kaldet CPH SWIFT. Bag navnet gemmer sig ikke alene en fysisk udbygning af lufthavnen, men også et nyt koncept, der gennem effektiviseringer og lavere omkostninger skal bane vejen for en halvering af flyselskabernes passagerafgift. Netop dette har en række effektive flyselskaber efterspurgt. Det er planer, der fører til et større udbud af destinationer og billigere flybilletter til danskerne.

easyJet har opereret i CPH i flere år. Efter London og Berlin har vi lige åbnet vores tredje rute, der forbinder København med Milano. Dette giver danske og sydsvenske passagerer billigere rejser til endnu et marked. Ethvert initiativ fra hvilken som helst kant, der kan føre til en nedsættelse af omkostningerne og en forbedring af infrastrukturen i Københavns Lufthavn, vil være mere end velkomment hos easyJet, og det vil helt sikkert være medvirkende årsag til, at easyJet vil føle sig opmuntret til at investere yderligere i det danske marked,” siger Thomas Haagensen, Regional General Manager Northern Europe, easyJet.

Halvering af passagerafgiften
Med CPH SWIFT er Københavns Lufthavn i stand til at halvere flyselskabernes passagerafgift. Det er kun muligt, fordi lufthavnen i CPH SWIFT stiller nogle klare krav til flyselskabernes effektivitet, for eksempel, at passagerne selv checker ind via internet eller i automater og til flyenes tid på jorden, den såkaldte turnaround-tid. Samtidig bygger CPH så nogle faciliteter, der gør det muligt for flyselskaberne at opfylde de krav.

Ryanair er Europas største udbyder af lavprisbilletter. Vores lave priser er kun mulige, hvis lufthavnene sænker deres priser og forbedrer effektiviteten. Ryanair er ivrig efter at tilbyde danskerne og sydsvenskerne lavprisbilletter. Vi håber, at det nye initiativ i Københavns Lufthavn vil gøre dette muligt,” siger Michael Cawley, kommerciel direktør og viceadministrerende direktør, Ryanair.

Nordisk støtte
Udover de to store, europæiske lavprisgiganter har CPH SWIFT også allerede fået støtte fra nordisk side – fra et selskab, der ligesom easyJet allerede er rigt repræsenteret i CPH.

København er en meget vigtig lufthavn for Norwegian. Derfor støtter vi alle initiativer, der kan forbedre vores effektivitet yderligere og som har fokus på omkostningerne i lufthavnen,” siger Daniel Skjeldam, kommerciel direktør i det norske selskab Norwegian.

CPH regner med at påbegynde opførelsen af CPH SWIFT i 2009, hvilket betyder, at danskerne fra sommeren 2010 kan flyve billigt på sommerferie derfra. Kapaciteten bliver i første omgang på ca. seks mio. passagerer årligt.