Cargomarkedet udvider trods finanskrise

Fra den 12. oktober udvider Korean Air Cargo sin trafik mellem København og Seoul i Sydkorea fra to til tre ugentlige flyvninger, og også China Cargo Airlines øger frekvensen på København. Udvidelserne er synlige tegn på den positive udvikling af cargotrafikken i lufthavnen, hvor også Fedex Express til foråret kan tage sin nye fragtterminal i brug.  

10.10.2008

Korean Air Cargos udvidelse til tre ugentlige flyvninger med Boeing 747 på ruten København-Seoul er et lyspunkt i krisetider.

Selv i tider med global finanskrise fastholder Korean Air Cargo sin offensive strategi overfor markedet, og vi betragter de nordiske markeder som Europas mest lovende,” siger Korean Air Cargos regional manager for Skandinavien, Sang Man Lee.

Endnu et asiatisk selskab, China Cargo Arlines, udvider i oktober fra tre til fire ugentlige flyvninger på København-Shanghai med flytypen MD 11.

Vigtige led i strategien
Også på jorden i lufthavnens cargoområde mod øst mærkes udviklingen i form af en helt ny fragtterminal, som tager form. Det er verdens største ekspres fragtvirksomhed Fedex Express, der i foråret 2009 kan tage en helt ny terminal i brug.

Byggeriet på i alt 2.370 m2, der rummer såvel fragtterminal som kontorfaciliteter, er blevet til i et tæt samarbejde mellem Fedex Express og Københavns Lufthavne. Fedex Express har aktuelt 12 ugentlige flyvninger til og fra henholdsvis Paris, Stockholm og Helsinki med flytypen Airbus 300.

De aktuelle udvidelser fra Korean Air Cargo og China Cargo Airlines såvel som samarbejdet med Fedex Express er hver for sig vigtige led i CPH’s strategi for udvikling af fragttrafikken, der har base i lufthavnens østområde,” siger adm. direktør Brian Petersen, Københavns Lufthavne.

Københavns Lufthavn havde i 2007 en vækst i fragtmængden på 4,1% – en udvikling, der understreger positionen som Skandinaviens største knudepunkt for luftfragt. I 2007 blev der ekspederet 395.506 tons fragt i Københavns Lufthavn mod 380.024 tons året før.