Københavns Lufthavn i front med ny trådløs teknologi

Passagererne er klar til at bruge ny trådløs teknologi, så de får en sjovere og smidigere rejse. Som den første lufthavn i Europa tester Københavns Lufthavn nu teknologien, der er udviklet i samarbejde med blandt andet IT-Universitetet og DTU.

Hvornår skal jeg gå til gaten? Er der solskin, der hvor jeg skal hen? I fremtiden vil passagererne i Københavns Lufthavn kunne hente svarene via mobiltelefonen ved at tilmelde sig en række nye, gratis tjenester på www.cph.dk. En ny undersøgelse viser, at 74 procent af passagererne vil benytte sig af den nye teknologi, når systemet er færdigudviklet om cirka halvandet år. Fra februar begynder Københavns Lufthavn at teste teknologien med frivillige passagerer, der rejser med SAS.

Fordele for passagererne og flyselskaberne
Det nye system er baseret på trådløs teknologi, der registrerer, når mobiltelefonen kommer ind i en ny zone. På den måde får lufthavnen et præcist billede af, hvordan passagerer bevæger sig rundt. Københavns Lufthavn er den første lufthavn i Europa, der tester netop denne kombination af trådløst teknologi:

"Vi investerer løbende i ny teknologi, der kan forbedre forholdene for vores passagerer og samarbejdspartnere. Teknologien skal bruges til at give passagererne en mere rolig og afslappende start på rejsen, fordi de får en sms, når de skal bevæge sig ud til gaten afhængig af, hvor de befinder sig i lufthavnen. Flyselskaberne derimod kan bruge informationerne til at mindske antallet af forsinkelser, fordi de får at vide, hvor passagererne opholder sig, og om de kan nå flyet," udtaler Brian Petersen, administrerende direktør i Københavns Lufthavne A/S.

’Live’ test i februar måned
Med i projektgruppen bag den nye teknologi sidder blandt andet IT-Universitetet, DTU Forskningscenter Risø, Blip systems, Lyngsoe Systems og Københavns Lufthavn. Samarbejdspartnerne har gennem det seneste halvandet år arbejdet på at udvikle teknologien, der i februar måned vil blive testet på en autentisk flyafgang. Ved check-in bliver passagererne frivilligt udstyret med en RFID-tag, som er parret med passagerens mobiltelefon. Når den rejsende bevæger sig rundt i terminalerne vil tag’en løbende sende et signal til lufthavnen og flyselskabet.

”Grunden til at vi har valgt RFID-teknologien til testen i februar, er, at den giver 100 procent dækning. Og i kombinationen med Bluetooth får vi en unik mulighed for også at informere passagererne via deres mobiltelefon. Vi kan ikke alene basere os på Bluetooth, fordi der stadig er passagerer, som ikke har en mobiltelefon med ud at rejse. Og vi kan også risikere, at den løber tør for strøm eller bliver slukket, og derfor har vi valgt en kombination,” fortæller John Paulin Hansen, lektor på IT-Universitetet

Så er det tid til at gå om bord
Ifølge Niels Hemmingsen, basechef i SAS Danmark, vil der også være store fordele for flyselskaberne ved at anvende en kombination af RFID og Bluetooth:

"For flyselskaberne vil det være en stor fordel at kunne optimere boardingprocessen. Vi flyver ikke, før vi kan matche de rejsende og bagagen fuldstændig, så hvis en eller flere passagerer ikke møder op til afrejsetidspunktet, er vi nødt til at hente kufferterne ud, før vi kan lukke gaten. Med den nye teknologi kan vi få information om, hvor de enkelte passagerer befinder sig, så vi kan nå at kontakte dem eller få mere tid til at pille bagagen ud," siger Niels Hemmingsen.

Flere servicetilbud på sigt
På sigt er der mulighed for at gøre teknologien mere avanceret, så passagererne får mulighed for altid at have systemet på deres mobiltelefon, så de kun skal indtaste et nye rejsemål. Derefter vil de rejsende modtage aktuelle informationer om kunst, udstillinger, musiksteder, vejret osv, som gælder for rejsemålet.

DTU/ Risø og Københavns Lufthavn har netop afsluttet en spørgeskemaundersøgelse for at få en fornemmelse af, om passagererne kan se en fordel i at anvende teknologien. Ifølge undersøgelsen vil 74 procent ud af de 700 adspurgte benytte sig af den nye teknologi.

Kontakt
IT-Universitetet: Pia Svejgaard Pedersen, presseansvarlig, pias@itu.dk, mobil: 2555 0447

Københavns Lufthavne A/S: Henrik Bjørner Søe, chef for marketing, h.soe@cph.dk, telefon: 32312901

SAS Danmark: Mikkel Løndahl, kommunikationskonsulent, mikkel.londahl@sas.dk, telefon: 3232 3608 Niels Hemmingsen, basechef, niels.hemmingsen@sas.dk, telefon: 3232 3239