Længere ventetider
Vi oplever i øjeblikket ekstra travlhed i lufthavnen. Det kan betyde længere ventetid end normalt. Kom derfor i ekstra god tid og vær forberedt med de nødvendige rejsedokumenter. Følg dit fly og få råd og vejledning til din rejse her.
Vi oplever i øjeblikket ekstra travlhed i lufthavnen. Det kan betyde længere ventetid end normalt. Kom derfor i ekstra god tid og vær forberedt med de nødvendige rejsedokumenter. Følg dit fly og få råd og vejledning til din rejse her.
 
10.09.2021

CPH Trafiktal: Fortsat stor rejselyst i august

Sommermånederne understregede både danskernes udlængsel og rejselyst. Faktisk var antallet af rejsende i august måned marginalt større end måneden før. Men selvom mere end 1,2 mio. passagerer var en tur igennem terminalerne, så er der stadig lang vej til normale tider. 

Før den globale pandemi tog fat var sommermånederne den tid, hvor Københavns Lufthavn (CPH) kunne mønstre allerflest passagerer. Sådan er det stadig, men hvor der i august 2019 var i alt 2.942.021 passagerer, så er antallet faldet med hele 66 procent. I august 2021 var der blot 1.286.187 rejsende til sammenligning. Set i lyset af pandemien er udviklingen positiv, og passagertallet for august 2021 slår juli måned med 52.399 rejsende. August udgør dermed den bedste måned i 2021 til dato, men der er stadig udfordringer:

”Luftfartsbranchen i hele verden er svækket. Skiftende rejserestriktioner, løbende udfordringer med mutationer og usikre prognoser for fremtiden gør det svært for folk at planlægge både ferier og erhvervsrejser. Men heldigvis tyder alt på, at vi i Danmark er sluppet nådigt igennem pandemien, og en meget stor del af befolkningen er vaccineret, så vi er en sikker destination at besøge”, fortæller Peter Krogsgaard, der er Kommerciel Direktør i Københavns Lufthavne A/S.

Han pointerer dog, at turismen i Danmark nærmest er gået i stå under pandemien, og det afspejler tallene også:

”Før pandemien brød ud bød Danmark mere end 6 mio. turister velkommen om året, dem savner vi rigtig meget. Det positive er dog, at der er mere trafik i CPH end tidligere på året”.

Nye ruter og nye muligheder fra CPH
På trods af trange tider for hele luftfartsbranchen så åbner flyselskaberne løbende ruter ud af CPH. Langt hovedparten er rejsemuligheder til forskellige destinationer i Europa, hvorimod de oversøiske ruter lader vente på sig:

”Det er rigtig positivt, at flyselskaberne løbende øger udbuddet fra CPH, og det er forståeligt, at de lige nu fokuserer ret entydigt på Europa”, konstaterer Peter Krogsgaard med reference til, at trafikken til og fra Europa kombineret med indenrigsflyvningerne i august måned tegnede sig for mere end 90 procent af aktiviteten i CPH.             

”Selvom trafikken primært var rettet mod Europæiske destinationer, så ser vi alligevel på vores topdestinationer, at passagererne både søgte mod sol og sommer, men at der også har været erhvervsrejsende”, forklarer Peter Krogsgaard.

Aalborg er endnu en gang den mest populære destination fra CPH, mens Stockholm, Amsterdam, Oslo og Paris følger efter med Palma, Malaga og Istanbul lige i slipstrømmen.


Passagertilfredshed i europæisk topklasse i CPH
Selvom passagertallet ikke er på omgangshøjde med tidligere tider, så er udviklingen i CPH absolut ikke gået i stå. Faktisk har august måned budt på flot hæder til Danmarks største lufthavn, hvor World Airport Awards på tværs af alle kategorier har kåret CPH som den niende bedste lufthavn i hele Europa. Her løb München med førstepladsen.

I underkategorien som handler om effektivitet og smidighed til at udføre sikkerhedsprocedurerne blev CPH udpeget som den næstbedste lufthavn, når passagerer og bagage skal hurtigt og effektivt skal igennem sikkerhedskontrollen. Kun lufthavnen i Zürich præsterede bedre.

Kåringerne er baseret på en lang række kundetilfredshedsanalyser, som foretages i mere end 500 lufthavne i hele verden.

Og sidst men ikke mindst fik CPH sammen med 38 andre lufthavne spredt over hele verden en særlig anerkendelse, som passagererne har udtrykt i relation til tryghed, sikkerhed og hygiejnestandarden midt i den aktuelle sundhedskrise:

”Vi fokuserer på at skabe den gode kundeoplevelse, lige fra passagererne træder ind i CPH til de sidder i flyet parate til afgang. Derfor er det naturligvis rigtig positivt for os, at passagererne bemærker den indsats, som vi løbende gør, for at sikre, at CPH er et både trygt, rart og sikkert sted at rejse til og fra”, slutter Peter Krogsgaard.

Download Excel