CPH: Lave passagertakster i Swift godkendt

Statens Luftfartsvæsen (SLV) har i dag godkendt den takstaftale, som Københavns Lufthavne A/S (CPH) har indgået med en række flyselskaber, der repræsenterer hovedparten af trafikken i Københavns Lufthavn. Aftalen betyder, at passagertaksten i Københavns Lufthavns kommende lavprisfacilitet reduceres med cirka 35 procent i forhold til den hidtidige passagertakst. Københavns Lufthavn bliver den første europæiske storlufthavn med differentierede takster, og CPH tilgodeser dermed både netværks- og lavprisselskaber. De nye takster giver CPH og vigtige flyselskaber nye muligheder for vækst, Danmarks internationale tilgængelighed forbedres, og passagererne får adgang til flere billige billetter til flere destinationer. 

31.08.2010

Læs fondsbørsmeddelelsen i pdf

Når Københavns Lufthavns nye lavprisfacilitet, CPH Swift, åbner den 31. oktober i år, bliver det til lavere passagertakster, end det hidtil har været muligt at tilbyde flyselskaberne i de eksisterende terminaler i lufthavnen. De lave takster er blevet muliggjort af en række driftsmæssige betingelser, som flyselskaberne skal opfylde ved anvendelse af CPH Swift samt på grund af beliggenheden og den type byggeri, der er anvendt i forbindelse med den nye facilitet.

I juli havde Københavns Lufthavn for første gang flere end 400.000 lavprispassagerer på én måned, og lavpris markedsandelen lå på 18,5 procent. År-til-dato er lavprisselskabernes markedsandel på 17,6 procent, hvilket er cirka 3 procent højere end i 2009.

Taksten for anvendelse af CPH Swift er kommet i stand på baggrund af detaljerede drøftelser, hvor det er blevet forsøgt at tage højde for de mange forskellige interesser, de forskellige brugere har i forbindelse med fastlæggelsen af vilkårene for anvendelse af Københavns Lufthavn. Lavprisfaciliteten er en vigtig del af CPH’s bestræbelser på at stå stærkt i den hårde internationale konkurrence gennem at være en attraktiv lufthavn for alle typer af flyselskaber.

Den nye, langvarige takstaftale, som Statens Luftfartsvæsen (SLV) netop har godkendt, er et tillæg til den eksisterende takstaftale fra efteråret 2009, og aftalen løber frem til 31. marts 2015. Den nye aftale er indgået mellem CPH og SAS, Cimber Sterling, Norwegian og den internationale lufttransportsammenslutning IATA, der udgør cirka 88 procent af trafikken i Københavns Lufthavn.

Aftalen indebærer, at alle passagerrelaterede takster ændres, så de i højere grad afspejler de underliggende omkostninger, og der vil desuden være tale om facilitets-specifikke takster. Dermed efterlever CPH EU’s direktiv om lufthavnstakster fra 2009, som skal implementeres i dansk lov senest den 15. marts 2011.

Implementeringen af omkostningsrelaterede takster betyder, at passagertaksten for øvrige udenrigsafgange samt indenrigstransfer reduceres, mens taksterne for indenrigsafgange, udenrigstransfer samt security- og handlingafgifterne sættes op.

Dermed er der tale om en balanceret aftale, der skaber grundlaget for mange nye ruter og en markant forbedring af Danmarks internationale tilgængelighed. Takststrukturen betyder, at Københavns Lufthavn står styrket i den hårde konkurrence mellem de europæiske storlufthavne. Åbningen af CPH Swift og de differentierede takster betyder, at Københavns Lufthavn fremover i højere grad kan tilgodese både netværks- og lavprisselskabernes forskelligartede krav til lufthavnsfaciliteter.

Udover ændringerne i passagertaksterne, indebærer aftalen også, at CPH indfører en emissionsbestemt afgift på flyenes udledning af kvælstofoxider (NOx), hvilket skal fremme brugen af mere miljørigtige fly.

Den hidtidige startafgift er blevet nedsat med 5 procent, og i stedet indføres en NOx afgift på DKK 16,50 pr. udledt kg NOx, hvilket betyder, at de flyselskaber, der anvender de mest miljørigtige fly og motorer, fremover kommer til at betale en lavere startafgift i forhold til det, de betaler i den nuværende takstaftale. Omvendt vil ældre flytyper med ældre motorteknologi komme til at betale en højere startafgift end i dag.

Samlet set er NOx afgiften omsætningsneutral, og den opkrævede NOx afgift vil bl.a. blive anvendt til at understøtte CPH’s miljøtiltag i lufthavnen. Det kan være forbedringer af både miljø- og støjforhold.

Den nye takstaftale betyder, at taksterne for anvendelse af Københavns Lufthavn fra 31. oktober 2010 ser således ud:

 

Taksttype Ny aftale Eksisterende aftale
Passagertaksten i Swift 67,18 -
Passagertaksten på øvrige udenrigsafgange 87,18 103,75
Passagertaksten på indenrigsafgange 39,11 28,81
Passagertaksten på udenrigstransfer 52,65 41,65
Passagertaksten på indenrigstransfer 23,62 23,81
Securityafgift 38,92 32,43
Securityafgift ved transfer 25,69 21,41
Handlingafgift på udenrigsafgange 12,50 10,42
Handlingsafgift på indenrigsafgange 6,25 5,21


Den komplette takstaftale kan ses på Københavns Lufthavns hjemmeside her.