18.09.2017

Meddelelse vedrørende konsekvenserne af Sterlings konkurs

 

Læs fondsbørsmeddelelsen i PDF

Den 29. oktober 2008 udstedte Københavns Lufthavne A/S (CPH) et tillæg til delårsrapporten for 3. kvartal 2008 i forbindelse med Sterling Airlines’ konkursbegæring. CPH har nu haft lejlighed til at foretage en nærmere analyse af den økonomiske og driftsmæssige virkning. Sterling Airlines har historisk tegnet sig for ca. 10% af CPH’s trafik pr. år.

Alternative luftfartsselskaber betjener allerede ruter svarende til over 80% af Sterlings passagerer, og i de fleste tilfælde var Sterlings markedsandel på disse ruter et godt stykke under 50%.

Som et tegn på, hvor attraktive CPH’s faciliteter og opland er, har andre luftfartsselskaber reageret hurtigt. Norwegian Air Shuttle har offentliggjort, at de agter at etablere en base i Københavns Lufthavn, og fra onsdag vil selskabet betjene 6 ruter og har planlagt at betjene yderligere ruter i fremtiden. Transavia har endvidere meddelt at selskabet vil etablere en base i Københavns Lufthavn og fra 8. december 2008 betjene 10 ruter. Adskillige andre flyselskaber har samtidig meddelt en række nye ruter eller større fly. Samlet set forventes de planlagte nye tiltag at erstatte mere end 80% af Sterlings tidligere kapacitet fra starten af næste år.

CPH vurderer nu, at den sandsynlige indvirkning for 2008 af Sterlings konkurs vil være en nedgang i antal afgående passagerer på mellem 0,5% og 1,0% og en nedgang i resultat før skat på DKK 50–60 mio. (inklusive virkningen af lavere trafik og under antagelse af, at der ikke kan inddrives noget af tilgodehavendet fra Sterling). CPH fortsætter dog med at søge at begrænse effekten og er i konstruktive forhandlinger med en række luftfartsselskaber for at erstatte den resterende kapacitet over tid.