Billeder & billedstil

Københavns Lufthavnes billeder afspejler – ligesom vores design – at vi skaber fremtidens lufthavn med passion, gæstfrihed, respekt og partnerskab. Det er vores fire værdier, som spiller tæt sammen med vores purpose, Let’s travel together to a better tomorrow

Vores billeder afspejler gæstfrihed ved at være autentiske og udstråle den ro og imødekommenhed, vi tilstræber i terminalernes indretning.
Også værdien partnerskab kan komme til udtryk, når vi fx fotograferer vores gode værter i CASC eller specifikke service-situationer i terminalerne.
Vores billeder afspejler passion ved at bruge mennesker så ofte, det
er muligt, og fremhæve æstetikken i alt fra møblement til flymotorer. Passion er en værdi for os, fordi vores medarbejdere er ildsjæle, der brænder for deres stofområde – ikke kun eksperter.

Altid lufthavnsmarkører i CPH’s billeder

Man skal hurtigt kunne afkode, at et billede handler om Københavns Lufthavne. Billeder skal derfor altid indeholde en eller flere synlige markører, som gør, at man kan se eller fornemme, at billedet er taget i CPH.

En markør er typisk trægulv, lysindfald, skiltning/afgangstavler, arkitekturen med højt til loftet, terminalernes facader eller indretningsdetaljer fra terminalerne. Undtagelser for denne regel er brandplatformen ”Time Flies”, hvor nærbilleder fra shoppingcenteret er tilladt.

Guide til billedstil, tone
og komposition

 

Kompositionen

Kompositionen er derfor afbalanceret. Idealet er lodrette frem for kælkede/skæve linjer og begrænset brug af vidvinkel, hvis dette skaber tydelige forvrængninger. Beskæringen er stram men levner plads til, at modtageren kan fornemme den rumlighed, der kendetegner Københavns Lufthavnes arkitektur.


Bevægelse

Billeder må gerne udtrykke en bevægelse, men ikke decideret action. Lange eksponeringer (som slører bevægelser) benyttes kun, når vi bevidst vil sløre passagerers ansigter og kroppe i et billede (fx et foto der illustrerer passagerflowet), eller når kufferter på et bagagebånd anonymiseres.


Tonen og udtrykket

Tonen og udtrykket er naturligt, og skal arbejde det dagslys, man finder i terminalerne. Det kan både være direkte og indirekte lys. Tonen tilstræbes derfor at være mere varm end kold. Vores billeder har ikke høj kontrast eller ”sprødt”/hårdt udtryk, men må dog gerne afspejle den stoflighed, man finder i indretning og materialer, fx vægbeklædning eller trægulv. Billeder må gerne være dynamiske, men må ikke behandles sådan, at konstrasten bliver meget hård.

Billeders indhold og elementer

Corporate: Infrastruktur, drift og arkitektur

Vi ønsker at fremstå transparente og formidle rejseglæde. Derfor viser vi også billeder af infrastruktur og bygninger, f.eks. baneafmærkninger eller snekøretøjer. Billeder med infrastruktur skal fremstå æstetiske, rolige og fokuserede i deres udtryk. Hvert billede afspejler en enkelt situation. Lufthavnens arkitektur kan ligeledes bruges til at lufthavnens værdier.

Corporate: Fly

Fly fotograferes fortrinsvis med lufthavnens terminalbygninger i baggrunden, alternativt andre lufthavnsmarkører såsom Naviars tårn. Med billeder af fly gælder samme princip som infrastruktur: Roligt og fokuseret i udtryk.

Corporate: Medarbejderbilleder

Medarbejderbilleder skal afspejle passion, respekt, gæstfrihed og partnerskab. Også her gælder idealet om ro frem for action. Lufthavnen er altid i spil som kontekst på medarbejderbilleder, men snarere et udsnit af lufthavnen end et totalbillede af en terminal, jf. stram beskæring. Det kunne eksempelvis være et stykke af facaden fra et P-hus, der er baggrund. Vores medarbejdere skal fremstå passionerede, nærværende og autentiske på billeder.

Logoer

Andre logoer end Københavns Lufthavnes logo må ikke være skarpe eller i centrum for et givent motiv, da det vil virke som en anprisning af specifikke samarbejdspartnere. Det gælder naturligvis ikke i materiale, der netop har til hensigt at promovere særlige enheder, selskaber eller lignende.

Kommerciel: Imageskabende fotos / moments

Afføder naturlige emotionelle referencer såsom smil, kram, kys, tårer, glæde o.l. udtryk hos medvirkende. Synlige lufthavnsmarkører fx marmorgulv, trægulv, afgangsskærme, skilte, lys mv. Kendetegnet ved at være ”high production value” fotos fx kvalitetsmæssigt, lyssætning, billedebehandling. Går på tværs af forretnings- områderne: Parkering, airlines, rejseklar, CASC (TAX FREE, F&B madoplevelser, specialbutikker og shoppingoplevelser). Kanaler: brede kanaler såsom in airport billboards, pressen o.l.
Billeder kan med fordel beskæres, så selve situationen i billedet bliver mere close-up.

Kommerciel: Butiksbilleder

Nye åbninger, ombygninger dokumenteret på flotte billeder. Det er vigtigt vores butiksbilleder fremstår med: symmetri, arkitektoniske detaljer, lyst og simplicitet, lidt mennesker må gerne fremgå såfremt det giver værdi til billedet fx en ”moving passenger” i forgrunden eller stemning i baggrunden. Benyttes på forskellige kanaler: cph.dk, app, SoMe, pressen.

Kommerciel: Kommerciel og/eller inspiration

Her er der tale om inspirerende og/eller engagerende indhold, som typisk benyttes på digitale medier. Kendetegnet ved at være mere eller mindre ”low production value” i modsætningen til ovenstående ”imageskabende fotos/moments”. Kan fx også være håndholdt indhold til Sociale Medier og kan bruges på tværs af forretningsområderne: Parkering, airlines, rejseklar, CASC (TAX FREE, F&B madoplevelser, specialbutikker og shoppingoplevelser)

Principper for storytelling
i billeder

 

  • Naturlig æstetik, ægthed, autenticitet, portrætterer altid Lufthavnen som den ser ud samt ægte situationer (fx bruges ikke modeller, men ægte mennesker).

  • Billederne skal altid ligne den virkelighed, der udspiller sig i terminalerne. Mennesker skal derfor fremstå autentiske i udtryk og påklædning. De situationer, billederne afspejler, skal også have et ægte og autentisk udtryk.

  • Tilstræb mennesker med naturlige reaktioner, når de smiler, krammer eller interagerer med hinanden – man skal tro på det og genkende situationen som sin egen.

  • CPH skal syne varm og i bevægelse: folk der er på farten, bruger kvalitetstid sammen, og et sted hvor folk mødes igen. Vi skal kommunikere, at det er destination, hvor alle følelser er til stede, og hvor tiden flyver afsted, inden man skal ud og jagte nye eventyr, opleve det kendte såvel som det ukendte.

  • Vi ønsker en grad af diversitet i medvirkende, der er inkluderende og udtrykker, at CPH er en international lufthavn.

  • Vi skal kunne omfavne forskellige aldersgrupper og segmenter, men det skal altid virke naturligt og må ikke virke forcerende.